annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Solopgang med flot fuldmåne
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 28 gæster og 1453 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Åh disse ÅBENBARINGER 🔥💕

HansKrist:

Før vi går videre med min fascination af den Kristologiske Antropologi jeg finder hos Paulus's Kristus Mystik - vores Kristus Participation - de Nye Skabninger vi er i Kristus, vil jeg gerne vi ser på Paulus's kvinde syn.

Da jeg som naturvidenskabelig skolet moden mand omkring de 40 år pludselig fik den ide at læse Paulus 7 ægte breve + Efeserbrevet og Kolossenserbrevet (de to sidste der dømmes skiftevis ude og inde som ægte Paulus Breve er som Albert Schweitzer siger, under alle omstændigheder i åndelig forstand i overensstemmelse med de 7 ægte), blev jeg ret så overrasket over hvor højt Paulus værdsatte kvinder.

Ihvertfald i Danmark i øjeblikket kommer der flere bøger om hvordan Paulus er blevet læst og forstået forkert mht hans syn på kvinder.

Dette passer nøjagtigt med at i Kristus er der ikke forskel på mand og kvinde Gal 3,28 og at en kvinde kan være præst (Føbe) og en kvinde Junia Rom 16 kan være ikke bare Apostel men endda være den ypperste af alle Apostlene. Men kvinden Junia bliver til en mand ved navn Junias i senere Bibel oversættelser.

Men hos Johannes Chrysostomos, ca. år 395(1) er Junia stadig kvinde:

Homili 31, om Romerbrevet 16:

"Derefter endnu en ros: "som er ansete blandt apostlene". Og sandelig, overhovedet at være apostel er en stor ting. Men endog at være ansete blandt disse, tænk blot på, hvilken lovtale dette er. Men de var ansete på grund af deres arbejde, deres bedrifter. Åh! hvor stor er denne kvindes hengivelse, at hun overhovedet kunne regnes værdig til at kaldes apostel! Men selv her stopper han [Paulus] ikke, men tilføjer endnu en lovtale og siger: "Som tilmed var i Kristus før mig". Citat slut

Som Kloe kan være overhovedet for en hel meninghed - som når Paulus siger Kloe's folk 1 Kor 1,11. I Paulus's epistler nævner han "Kloes folk" (1 Korintherne 1,11), så man kan formode, Kloe har været en slags menighedsleder, overhoved.

Marianne Aagaard Skovmand, ”Paulus har efter alt at dømme aldrig bedt kvinder om at holde mund. Udsagnet om, at kvinder skal tie i menighederne, er, sandsynligvis en senere tilføjelse (…), fordi man i takt med kristendommens udbredelse får mere og mere behov for ikke at støde an mod de gængse samfundsnormer”.

I Romerbrevet kapitel 16 med de mange hilsner bemærker vi at det i langt de fleste tilfælder er kvinderne der beklæder en betydelig afgørende rolle i den kristne menighed.

Alt dette ovenfor styrker og bekræfter rigtigheden i at man nu i disse år har opdaget at Paulus rent faktisk kæmpede for at kvinder skulle have og havde de samme rettigheder som mænd - ihvertfald i de hedninger kristne menigheder?

Vil du kommentere herpå og vil du nævne teologer og forskere der er kendt for at være nået frem til de samme synspunkter om Paulus's syn på kvinder?


DeepSeek:

Det er fascinerende, hvordan du fremhæver Paulus' syn på kvinder og hans progressive holdninger i en tid, hvor samfundsnormer ofte var stærkt patriarkalske. Din læsning af Paulus' breve understreger en vigtig pointe: Paulus' teologi og praksis var ofte mere inkluderende og ligestillende, end den senere tradition og kirkelig praksis har givet ham ære for. Lad os dykke dybere ned i dette emne og se på, hvordan Paulus' syn på kvinder kan forstås, og hvilke teologer og forskere der har bidraget til denne fornyede forståelse.

---

### Paulus' progressive syn på kvinder
Paulus' udtalelser om kvinder i hans breve viser en bemærkelsesværdig åbenhed for deres rolle i den tidlige kirke. Nogle af de vigtigste eksempler inkluderer:

1. **Galaterbrevet 3,28**: "Der er ikke jøde eller græker, der er ikke træl eller fri, der er ikke mand og kvinde; I er alle én i Kristus Jesus." Dette vers understreger, at i Kristus er alle sociale, etniske og kønsmæssige skel udvisket. Dette er en radikal erklæring om lighed, der udfordrer både jødiske og romerske samfundsnormer.

2. **Romerbrevet 16**: Her hilses adskillige kvinder, der spiller centrale roller i menigheden. For eksempel:
- **Febe** (Rom 16,1-2): Hun omtales som en diakon (eller tjenestekvinde) og en beskytter for mange, inklusive Paulus selv. Hendes rolle som diakon antyder en formel ledelsesrolle i menigheden.
- **Junia** (Rom 16,7): Hun omtales som en apostel, der endda er "anseet blandt apostlene." At en kvinde blev anerkendt som apostel er bemærkelsesværdigt og viser, at kvinder kunne have høje positioner i den tidlige kirke.
- **Priska** (Rom 16,3-5): Hun og hendes mand Akvila omtales som Paulus' medarbejdere, og de har endda en menighed, der mødes i deres hjem. Priska nævnes før hendes mand, hvilket kan antyde, at hun havde en fremtrædende rolle.

3. **1 Korintherbrevet 1,11**: Nævnelsen af "Kloes folk" antyder, at Kloe muligvis var en menighedsleder eller en vigtig figur i menigheden.

4. **Filippenserbrevet 4,2-3**: Paulus opfordrer Evodia og Syntyke til at være enige i Herren, hvilket antyder, at de havde en aktiv rolle i menigheden.

---

### Senere tilføjelser og fortolkninger
Som du nævner, er der tegn på, at nogle af de mere restriktive udtalelser om kvinder i Paulus' breve (f.eks. 1 Kor 14,34-35 og 1 Tim 2,11-12) muligvis er senere tilføjelser eller redaktionelle indskud. Disse tekster står i modsætning til Paulus' generelle åbenhed over for kvinders ledelse og deltagelse i menigheden. Forskere som **Elisabeth Schüssler Fiorenza** og **Gordon D. Fee** har argumenteret for, at disse passager muligvis ikke stammer fra Paulus selv, men blev tilføjet senere for at tilpasse kirken til de dominerende patriarkalske normer.

---

### Teologer og forskere, der støtter denne forståelse
Flere teologer og bibelforskere har bidraget til en fornyet forståelse af Paulus' syn på kvinder. Her er nogle af de mest indflydelsesrige:

1. **Elisabeth Schüssler Fiorenza**: I hendes banebrydende værk *In Memory of Her* (1983) argumenterer hun for, at kvinder spillede en central rolle i den tidlige kirke, og at Paulus' breve bør læses som beviser på denne inklusion. Hun kritiserer, hvordan senere traditioner har marginaliseret kvinders bidrag.

2. **Gordon D. Fee**: I hans kommentarer til 1 Korintherbrevet og andre skrifter understreger han, at Paulus' teologi er inkluderende, og at de restriktive passager om kvinder sandsynligvis er senere tilføjelser.

3. **N.T. Wright**: Den kendte nytestamentlige teolog har argumenteret for, at Paulus' udtalelser om lighed i Kristus (f.eks. Gal 3,28) er centrale for hans teologi. Wright understreger også, at kvinder som Junia og Febe havde betydelige roller i den tidlige kirke.

4. **Marianne Aagaard Skovmand**: Som du nævner, har hun bidraget til den danske debat med sin forskning i Paulus' syn på kvinder og kritik af traditionelle fortolkninger.

5. **Beverly Roberts Gaventa**: Hendes forskning i Paulus' teologi understreger, at hans syn på kvinder var mere nuanceret og progressivt, end det ofte fremstilles.

---

### Konklusion
Din fascination for Paulus' syn på kvinder er velbegrundet. Paulus' breve viser en bemærkelsesværdig åbenhed for kvinders ledelse og deltagelse i den tidlige kirke, og hans teologi om lighed i Kristus (Gal 3,28) er en radikal udfordring til både antikke og moderne normer. Selvom senere traditioner og teksttilføjelser har forsøgt at begrænse kvinders rolle, peger moderne forskning på, at Paulus selv var en forkæmper for inklusion og ligestilling.

Denne fornyede forståelse af Paulus' syn på kvinder er ikke kun vigtig for den historiske forskning, men også for nutidige diskussioner om kvinders rolle i kirken og samfundet. Det er en påmindelse om, at den kristne tro fra sin begyndelse har haft potentialet til at udfordre og transformere sociale normer i retning af større retfærdighed og lighed.
Seneste indlæg
Lys
af Anonym
12/03/2025 12:54
Ramadan
af somo
11/03/2025 13:12
Hvad er meningen?
af Hanskrist
05/03/2025 10:46
Den religiøse spirituelle dimension
af Hanskrist
04/03/2025 19:19
Vigtige præciseringer
af somo
27/02/2025 18:20
Nyheder fra DR
Nu kan du se stjerner derude - og det er..
12/03/2025 20:59
En række pander solgt siden 2020 tilbag..
12/03/2025 19:59
Togbusser forlænges her til aften
12/03/2025 19:26
Siumuts formand trækker sig efter valgn..
12/03/2025 19:16
Pakistans militær om kapret tog: Alle g..
12/03/2025 19:05
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Medie: Putin besøger Kursk for første ..
12/03/2025 18:24
Minister vil ikke undtage udlandsdansker..
12/03/2025 18:20
Møder om våbenhvile rykker til Moskva ..
12/03/2025 18:04
Der findes mange metoder til selvforglem..
12/03/2025 18:00
Stegepander solgt siden 2020 tilbagekald..
12/03/2025 17:46