0
registrerede
53
gæster og
172
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Verdensforklaring...
|
Hej ABC. Det er interessant - synes jeg - hvad du bringer på banen.
Ordene, du citerer, om Jesus og Paulus føler jeg mig ikke kapabel til at vurdere, men de forekommer mig betemt værd at gennemtænke. Faktum er jo: - at vi næsten intet ved historisk om Jesus. - at Paulus lærte Jesus at kende i en åbenbaring på vejen til Damaskus - altså i et syn - ikke som et møde menneske til menneske - og at alt, hvad Paulus skriver vel udgår fra denne åbenbaring. - at ord, der tilskrives Jesus, er nedfældet skriftligt i Thomasevangeliet - som først er fundet i nyere tid. - at evangelisternes ord kommer mange årtier efter, at Jesus blev korsfæstet. - at der er skrevet og forkyndt en masse siden da, så der nu er tre hovedkirker - der ikke kan enes - plus en masse sekter.
Min opfattelse af Jesus er ikke baseret på de mange ord, men på en oplevelse af et møde med ham i form af en Kristus Ikon, hvor det helt fundamentale var den helt dybe kærlighed - en kærlighed, som også blev vakt til live i mig mange år senere, da Sandhedens Mirakel: Verdens Væren omsider gik op for mig.
Hvad du skriver om Babemba-stammen: Det at finde det gode i enhver - også den værste forbryder - kunne man vel kalde det - er jo dejlig læsning. Jeg vil dog oven i dét lægge: Dybest mulig indsigt i, hvad det var, der gik galt for forbryderen.
M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed
|
|
|
|