annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Der var RAV i den/det idag.
Hvem er online?
1 registreret Hanskrist 234 gæster og 239 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.

Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:

HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder

Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Hvem lavede Gud...

Mere Paulus og ja Kejser Konstantin

De to vigtigste omvendelser i kristendommens historie:

Bart D. Ehrman - Kristendommens Triumf:

Konstantins beslutning om kun at tilbede de kristnes gud var nok et større vendepunkt i Vesterlandets historie, men det blegner i sammenligning med en omvendelse, der skete næsten tre hundrede år tidligere. Havde apostlen Paulus ikke "set lyset", og var han ikke blevet en tilbe- der af Jesus, havde den kristne religion med sin åbenhed over for alle folkeslag, både jøder og hedninger, måske aldrig udviklet sig til et i enhver forstand verdensomspændende fænomen. Den kunne meget vel være forblevet en jødisk sekt med en historisk indflydelse på linje med f.eks. saddukæerne eller essæerne: Af stor betydning for de historikere, der udforsker antik jødedom, men ikke noget af verdensomskabende dimensioner.

Det ville i sandhed også være vanskeligt at udpege to skikkelser, der var mere forskellige end Konstantin og Paulus. Mens Konstantin var den uden sammenligning mest magtfulde, indflydelsesrige og rige person i hele Romerriget, var Paulus en karismatisk og kampberedt vandreprædikant, der var ukendt for den ganske verden. Konstantin havde kommandoen over en af de stærkeste hære på den tid og herskede over et kolossalt imperium. Paulus forkyndte i sit værksted som en simpel håndværker hovedsagelig for underklassedaglejere. Herligheden og pragten i Konstantins liv og omgivelser unddrager sig enhver beskrivelse. Paulus's tilværelse kan let sammenfattes i hans egne ord, når han sammenligner sig med andre angivelige apostle:

Er de Kristi tjenere? Jeg taler rent afsindigt: Jeg overgår dem! Jeg har slidt og slæbt, tit været i fængsel, fået slag i massevis, jeg har været i livsfare mange gange. Af jøderne har jeg fem gange fået fyrre slag minus ét, jeg har fået pisk tre gange, er blevet stenet én gang, har lidt skibbrud tre gange, jeg har drevet rundt på det åbne hav et helt døgn. Ofte på rejser, i fare på floder, i fare blandt røvere, i fare fra mit eget folk, i fare fra hedninger, i fare i byer, i fare i ørkener, i fare på havet, i fare blandt falske brødre. Jeg har arbejdet og slidt, ofte haft søvnløse nætter, lidt sult og tørst, ofte fastet, døjet kulde og manglet klæder.
(2 Kor 11,23-27)
.

Vi har altså en ophøjet kejser og en ubemidlet håndværker. Det er de to mest betydningsfulde omvendte i kristendommens historie, og uden den sidstnævnte ville denne historie aldrig være blevet skrevet.
Seneste indlæg
Religioner globalt set
af Hanskrist
07/05/2025 11:04
Misforståelsen
af somo
05/05/2025 08:30
Lys
af Hanskrist
18/04/2025 04:14
Den religiøse spirituelle dimension
af Arne Thomsen
14/04/2025 19:37
Det bedste ved kristendommen
af Hanskrist
12/04/2025 14:18
Nyheder fra DR
Højesteret: Advokat brød med god advok..
07/05/2025 12:16
Politi fortsat til stede ved boligområd..
07/05/2025 12:07
Fire mænd blev anklaget for at smugle k..
07/05/2025 12:06
Det vil koste millarder at sikre hovedst..
07/05/2025 11:38
COP-formanden i København: Vil sikre am..
07/05/2025 10:55
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Højesteret: Advokat brød med god advok..
07/05/2025 10:15
Spørgsmål om straf udsætter sag om ma..
07/05/2025 10:09
Anklage: Millioner blev hvidvasket i fri..
07/05/2025 10:00
Forsoningsshow ved Mariakirken er naivt ..
07/05/2025 10:00
Konservativ, progressiv eller afrikansk?..
07/05/2025 09:30