0
registrerede
193
gæster og
215
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Hvem lavede Gud...
|
Ja Arne, han er vidunderlig ham Paulus
Om jeg så taler med menneskers og engles tunger, men ikke har kærlighed, er jeg et rungende malm og en klingende bjælde. Og om jeg så har profetisk gave og kender alle hemmeligheder og ejer al kundskab og har al tro, så jeg kan flytte bjerge, men ikke har kærlighed, er jeg intet. 1 Kor 13
Paulus ville give mig et gult kort - advare menigheden - I andre - imod min opfarenhed og utålmodighed - men rose mig for følgende forhold:
Vær ikke tøvende i jeres iver, vær brændende i ånden, tjen Herren.
-0-0-0-0-
Vi må forstå at de urkristne paulinske menigheder bestod af alle mulige og umulige mennesker - virkelig en broget skare og Paulus elsker den brogede mangfoldighed - vores forskelligheder - Nye Testamente er et fantastisk eksempel på dette.
Der var en leben og værre halløj i de paulinske menigheder så når de var ved at sprænges af uenigheder (og kantede firkantede personligheder) ville Paulus helst ikke udstøde nogen om han kunne undgå det.
-0-0-0-
Rom 12:
Så formaner jeg jer, brødre, ved Guds barmhjertighed, til at bringe jeres legemer som et levende og helligt offer, der er Gud til behag – det skal være jeres åndelige gudstjeneste. Og tilpas jer ikke denne verden, men lad jer forvandle, ved at sindet fornyes, så I kan skønne, hvad der er Guds vilje: det gode, det som behager ham, det fuldkomne.
I kraft af den nåde, jeg har fået, siger jeg til hver eneste af jer: Hav ikke højere tanker om jer selv, end I bør have, men brug jeres forstand med omtanke, enhver efter det mål af tro, som Gud har givet ham. For ligesom vi har ét legeme, men mange lemmer, alle med forskellige opgaver, således er vi alle ét legeme i Kristus, og hver især hinandens lemmer. Vi har forskellige nådegaver, alt efter den nåde, vi har fået: Den, der har profetisk gave, skal bruge den i overensstemmelse med troen; den, der har en tjeneste, skal passe sin tjeneste; den, der underviser, sin undervisning; den, der formaner, sin formaning; den, der giver, skal give rundhåndet. Den, der er forstander, skal være det med iver, og den, der øver barmhjertighed, skal gøre det glad og gerne.
Kærligheden skal være oprigtig. Afsky det onde, hold jer til det gode. Vær hinanden hengivne i broderkærlighed, kappes om at vise hinanden agtelse. Vær ikke tøvende i jeres iver, vær brændende i ånden, tjen Herren. Vær glade i håbet, udholdende i trængslen, vedholdende i bønnen. Vær med til at hjælpe de hellige, når de har behov for hjælp. Læg vægt på at være gæstfrie. Velsign dem, der forfølger jer, velsign, og forband ikke. Glæd jer med de glade, græd med de grædende. Hold sammen i enighed. Stræb ikke efter det høje, men hold jer til det lave, og stol ikke på jeres egen klogskab. Gengæld ingen ondt med ondt; tænk på, hvad der er rigtigt over for alle mennesker. Hold fred med alle mennesker, om det er muligt, så vidt det står til jer. Tag ikke retten i egen hånd, mine kære, men giv plads for Guds vrede, for som der står skrevet: »Hævnen tilhører mig, jeg vil gengælde,« siger Herren. Men »hvis din fjende er sulten, så giv ham noget at spise, hvis han er tørstig, så giv ham noget at drikke; for gør du det, samler du glødende kul på hans hoved.« Lad dig ikke overvinde af det onde, men overvind det onde med det gode.
Paulus breve er verdens litteratur af ypperste slags - man tror det er løgn - men Paulus er også ham flest mennesker i verden kan citere udenad.
Millioner af millioner af mennesker i hver eneste generation de sidste to tusinde år er blevet væltet omkuld af mødet med Paulus - især efter reformationen og bogtrykkekunsten hvor Nye Testamente blev næsten hver mands eje.
Paulus ham slår man sig på
Det er slående (bemærkelsesværdigt) hvad han skriver og så poetisk smukt og så rørende at man bevæges i sit indre ofte til tårer
Men nyd Paulus - for Paulus Breve er virkelig usædvanlig verdenslitteratur af ypperste slags
Forstår man først Paulus så forstår man musikken og sangen og det gode humør i den kristne kulturkreds og vores store frihed vi giver hinanden i skrift og tale - og vores rummelighed - denne Frihedens Apostel og Tænknings Skytshelgen - men ikke mindst ÅNDENS APOSTEL pr se der har skrevet om kærligheden som ingen andre men måske endnu vigtigere; glæden ekstasen og jubelen (det gode humør) - derfor vi skulle spille og synge i Kristus og Helligånden fordi ifølge Paulus var glæden ekstasen og jubelen hvad der kendetegnede Kristus og Helligånden.
Ingen har haft større betydning på os i den kristne kulturkreds end Paulus
Hvorfra stammer det gode humør og den stærke tro Paulus har??? Jo fra at Paulus var ude blandt arbejdende mennesker - håndværkere og disse er robuste og ligger ikke under for overtro da de har deres stolthed fra at kunne noget. Mennesker der kan noget - dur til noget - er dygtige - de ejer en stolthed der gør at de modsætter sig overtro og menneskelig filosofisk snik snak - de kalder en spade for en spade.
Men til trods forlanger Paulus at vi tager hensyn til de overtroiske - de svage i troen og ja de svage i samfundet og i legemet (de syge).
Det er ret så rørende.
-0-0-0-
PS:
Til Tikka: At Paulus har været morder er der intet der tyder på - men han har hentet Jesus tilhængere og slæbt dem for Synedriet - øverste jødiske råd. Og ja vi ved hvor brutalt det jødiske samfund kunne være, også Paulus selv efter sin omvendelse måtte mange flygte fra at de ville ham til livs.
|
|
|
|