0
registrerede
157
gæster og
239
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Hvem lavede Gud...
|
Arne:
Er du helt sikker på, at du ikke har andet at byde på end det råd, du har givet her?
Er du bimmer mand - ingen har bidraget med så meget sober nytænkning som jeg har.
Men jeg kan ikke forklare dig noget - og det ved vi fra mange mange års debat aktivitet.
Jeg er ikke aggressiv overfor Tikka mere end hun er overfor mig. Tikka bliver brugt i en pædagogisk sammenhæng fordi hvad hun har skrevet om det åndelige slet slet ikke er i nærheden af hvad det åndelige dækker over hos Jesus og Paulus - i en Ny Testamentlig jødisk kristen sammenhæng. Hun rammer fuldstændig forbi skiven her som så mange andre gange når hun vil gøre sig klog på det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET som hun virkelig ikke aner en hujende fis om.
Men Tikka skriver så meget forfærdeligt sludder fordi hun har underkastet sig bogstaven og bogstaveligheder der slår ihjel - men det er den Livets Ånd der gør levende og helbreder os og gør gavn i vores liv Paulus og Nye Testamente er beskæftiget med. Den Helligånd der er så fyldt med gaver og frugter i vores liv Paulus taler om - ikke statisk skrift troenhed.
Paulus rationaliserer og intellektualiserer og dogmatiserer ikke den Helligåndens Nye Liv vi har og erfarer. Tro i en Ny Testamentlig paulinsk sammenhæng er ikke at tro på et rationalistisk dogmatisk system af læresætninger og tanker.
Tro er Abraham's Tro og Guds Tro - virkelighed med Gud og erfaringer af Gud i sit liv.
TROEN er KRISTUS selv - KRISTUS VIRKELIGHEDEN - de nye skabninger vi er i Kristus qua Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os.
Så vores Gudstro er Kristus Tro - at Gud er kommet os nær som virkelighed gennem Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os vi erfarer konkret - så konkret at vores legeme er et tempel for Helligånden - ja vi har hele guddomsfylden i kød og blod - Gud inkarneret.
Tikka er en skoleelev og har en skoleelevs opfattelse af kristendommen - for to tusinde år siden fandtes slet ikke skoleelever. Idag er vi mennesker i hovedet og i sindet og bevidstheden men Jesus og Paulus var i deres konkrete i verden værens eksistens.
Kristendommen kan ikke begribes af vores bevidsthed (Jung er vores vidner her) men er en hjertesag og hører ind under vores i verden værens eksistens. 2 Kor 3.
Det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET har INTET at gøre med bibel konkordantiske mentale trosforestillinger - som ville døde os - slå os ihjel og forhindre at vi kunne profitere af Helligånden.
|
|
|
|