1
registreret
(1 usynlig),
29
gæster og
1500
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Hvem lavede Gud...
|
Ja mit råd er at koble fra - slå bevidstheden fra og ens tankevirksomhed fra - eller give slip herpå.
Det Tikka betragter som åndelig virksomhed er netop ikke i en Ny Testamentlig (Paulus Jesus) sammenhæng i nærheden af at være hvad der forstås ved noget åndeligt.
Det er netop den form for åndelig aktivitet som Tikka taler om man skal undgå hvis man vil forstå de åbenbaringer vi modtager fra Guds Ånd eller Helligånden.
Tikka skal lade være med at læse i Bibelen og tro hvert ord i bogstaveligste forstand hvis hun har et ønske om at forstå Paulus og Jesus, deres tale om Guds Ånd og Helligånden. Hvad hun har gjort er den største forhindring i at opnå de åndelige erfaringer og det forhold til Helligånden (Guds Ånd) som Paulus og "Jesus" er så beskæftiget med og forsøger at viderebringe os.
Tikka:
Åndelighed er vel bare et udtryk man bruger når bevidstheden bruges til andet end overlevelse og hverdagsting.
Man beskæftiger sig i tanken - mere eller mindre bevidst - med noget højere/andet, som så igen har indvirkning på det daglige / væren - så det kryber ind under huden
Det være sig kunst, filosofi, tro ect. …
... men dette bliver så gerne til en hverdagsting, så tro bliver en virkelighed for den som tror.
Dette ovenfor er pivfalsk set i en Bibelsk kristen - især Ny Testamentlig sammenhæng -- det er milevidt ved fra at være i nærheden af det Paulus forstå ved det åndelige - Åndens Nye Liv - Gud Helligånden eller Guds Ånds virksomhed i vores liv.
Hvad Tikka betragter som noget åndeligt er småborgerlig finkulturel snobberi som stammer fra græsk filosofisk indflydelse men intet har at gøre med de jødiske kristne ideer om åndelighed eller åndelig virksomhed.
Tikka:
tro bliver en virkelighed for den som tror.
NEJ
Nej det er hjernespind
Virkeligheden skal sanses og erfares igennem vores kropslige biologiske sanselige i verden værens tilstedeværelse (DASEIN Heidegger) eksistens og engagement.
Virkeligheden skal ikke TRO'es og det er jo overhovedet ikke hvad TRO betyder i en Ny Testamentlig sammenhæng at man lige TROR sig til en alternativ virkelighed. Dette er en absurditet.
Det Paulus og Jesus bestræbte sig på var at ændre på den sociale virkelighed, de mellemmenneskelige sociale relationer og omsorg for hinanden. Og her var vores entusiasme (i Gud Væren) og ekstatiske begejstring og engagement af stor vigtighed.
|
|
|
|