1
registreret
(1 usynlig),
32
gæster og
188
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: En tanke
|
Tikka:
Er det bevidstheden der er ånd?
Dog mennesket fødes jo ikke med guds ånd – Helligånden ... denne frie gave skal der bedes om i Jesu navn.
"Er det bevidstheden der er ånd?"
Edgar Morin:
Vi ved ikke hvad den ånd, der kan opfatte den hjerne, der frembringer den, er. Eller hvad en hjerne, der kan frembringe den ånd, der opfatter den, er. Edgar Morin.
Menneskeånden er ikke længere alene og uden for livet, den udvikler et nyt liv - åndens liv - i en ny verden - åndens verden.
Den levende ånd, trækker sig ikke bort fra livet, men udvikler det (livet) i sig selv og i os.
Bevidstheden viser sig at være i stand til at virke tilbage på ånden, modificere den og reformere den, og dermed reformere selve det levende væsen.
Ånd er noget andet og mere end bevidstheden. Ånd har med livet at gøre - også derfor Paulus kan tale om Livets Ånd og den Ånd der gør levende.
Men vores bevidsthed og vores ånd lever i gensidig vekselvirkning kommunikation og samtale:
Bevidstheden viser sig at være i stand til at virke tilbage på ånden, modificere den og reformere den, og dermed reformere selve det levende væsen. Edgar Morin
Men også ånden påvirker hele tiden vores bevidsthed og bevidsthedsliv.
-0-0-0-
"Dog mennesket fødes jo ikke med guds ånd – Helligånden ... denne frie gave skal der bedes om i Jesu navn".
Min tanke om det forhold er at vi fødes med Guds Ånd virksom i os men ubevidst ellers ville vi nok ej vokse og udvikle os fra nyfødte spædbørn til børn og unge og voksne.
Men barnets Guds Ånd der stadig er mest ubevidst virkende møder menneskers ånd. Hvor meget Guds Ånd et barn og et ungt menneske kan bevare i sig i mødet med menneskers ånd (omgivelserne og kulturen civilisationen) tror jeg er individuelt.
Menneskers ånd er jo ifølge syndefaldet blevet adskilt fra Gud og ja Guds Ånd.
Synden skal ikke være herre over jer, for I er ikke under loven (spiser og lever ikke længere af de moralske ondt og godt æbler), men under nåden. Og egentlig er det først med det Guds Nådes Kraftværk vi er i og med Guds Kærlighed Kristus udgydt i vore hjerter ved Helligånden der er givet os.
Det Guds Nådes Kraftværk vi er i Kristus qua Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os.
at det giver mening at tale om Helligånden som begreb
Guds Ånd og Helligånden er ikke forskellige som sådan da Helligånden jo selvfølgelig er den Hellige Guds Ånd. Men dog Gud Helligånden eller Helligånden hører uløseligt sammen med begivenheden KRISTUS ind i verden.
Men både BEGIVENHEDEN KRISTUS og HELLIGÅNDEN er becifret og implementeret i kultursfæren (ideesfæren noosfæren) af Paulus. Det er Paulus der er fader til diskursen om Begivenheden Kristus og Helligånden.
Men for Paulus betyder at være i Kristus også at være i Ånden - og at være i TROEN betyder også at være i Kristus der igen betyder at være i Ånden. Og Paulus bruger også Ånden og Guds Ånd og Helligånden i flæng.
|
|
|
|