1
registreret
(1 usynlig),
29
gæster og
1500
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Hvornår er man kristen?
|
Hej Tikka. Du skriver til mig:
Når du skriver om det guddommelige, skaberværket, de kristne, Helligånden ect må jeg gå ud fra du formulerer dig i en kristen kontekst.
Det gør du så ikke.
Hvilken ånd taler du så om, der er alt og i alt, og ikke mindst hvor kommer den fra, når du også betegner virkeligheden som ”skaberværket”
Gud er alt og i alt.
Altså: Hvilken ånd er alt og i alt når vi taler om den virkelighed vi lever i, når du ikke vil bruge ordet gud?
... og så svarede du mig ikke. Mit svar: Det guddommelige - den ånd - jeg fornemmer - oplever, ved jeg intet om. Det eneste, jeg kan sige, er, at jeg oplever, at den ER, og at den føder kærlighed og ærbødighed i mig. Jeg kan derfor ikke besvare dine - som jeg oplever dem: upassende - spørgsmål om oprindelse. Det er altså noget, jeg oplever - fornemmer - som virkeligt - ikke blot noget jeg tror.
Du spørger også:
Hvilken manglende respekt og ydmyghed savner du fra disse, som du betegner kristne. Mit svar: Med "kristne" mener jeg de mennesker, som har tilsluttet sig kristne kirker - såsom luthersk-evangeliske, katolske og ortodokse m.fl.
Den manglende respekt ser jeg i, at de ikke modvirker vi menneskers tilsvining af denne klode i skaberværket.
M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed
|
|
|
|