1
registreret
(1 usynlig),
29
gæster og
1500
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Hvornår er man kristen?
|
Hej Tikka. Nå da, nu er treenighedslæren i dens forskellige variationer også noget "vrøvl" - efter din mening. Det er der jo nok en del kristne teologer samt folk, der mener, de er kristne, der er uenige med dig i, men muslimerne vil jo givetvis støtte dig  Du stiller spørgsmålet:
Har mennesker som ikke er kristne ikke disse egenskaber – kærlighed, glæde, fred, tålmodighed, venlighed, godhed, trofasthed, mildhed og selvbeherskelse. Mit svar: Jo, det vil jeg mene - også for mit eget vedkommende - men dét handler jo alene om forholdet mennesker imellem - ikke om holdningen til hele "skaberværket". Her svigter kristendommen efter min mening. Det er netop sådant, der siger mig, at kristendommen mere er menneskeværk end guddommelighed. Og hvordan ikke-kristne forholder sig her, det har jeg ikke overblik over. Det er jo ret uoverskueligt.
Endelig: Når jeg fornemmer - oplever - guddommelighed i alt, så er ånd nok det nærmeste udtryk, jeg kan finde. Jeg forstår så, at det efter din mening på ingen måde må sammenlignes med Helligånden i kristendommen. Dét vil jeg så respektere - at det er din mening.
M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed
|
|
|
|