1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Tikka
Emne: Re: Bevidsthed
|
Arne skrev: Jeg skrev til dig:
For mig er følelser, fornemmelser, intuitioner selvstændige her-og-nu oplevelser - ikke tanker.
Du svarede; Jeg vil foreslå, at du sætter dig ind i hvad en anerkendt psykolog Carl Gustav Jung mener. Der er jo ikke så få mennesker, der synes, de kan følge ham.
I hans typologi (som blandt andet i dag bruges i Myers-Briggs test), opdelte han menneskets funktioner i: føle-, tænke-, intuition- og sansefunktion. Disse er yderligere orienteret i en introvert (indadrettet) og ekstravert (udadrettet) funktion. SVAR: Nu skal du høre ... nåee nej ... det skal du jo selv bestemme ... men jeg har ikke brug for forslag til at sætte mig ind i Jung.
Jeg ønsker at høre, hvordan du bære dig ad med at være bevidst om en her-og-nu oplevelse uden tankens mellemkomst.
Hvilke her-og-nu-oplevelser er der tale om, hvor bevidstheden/tanken ikke er til stede i dine oplevelser og eller er årsag til forståelsen af disse, når du er i oplevelserne? … og hvad er det du oplever uden tankens mellemkomst?
Du skriver om dine egne ord: "- skal du selv være -"
Det var ikke noget påbud, men en del af mit svar på dit spørgsmål. Hvis det ikke er "et påbud", så forstår jeg ikke, at du bruger ordet: "skal"
SVAR: Hvis du havde fokuseret på mit svar på dit spørgsmål, i stedet for at kaste dig over min tilføjelse, havde du fået en stjerne hos mig.
¨¨¨¨
Nu håber jeg ikke, der er for mange stavefejl eller andet i mit indlæg som mishager dig.
¨¨¨¨
|
|
|
|