1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Verdens væren
|
Naturvidenskaben søger at opklare, hvordan verden fungerer (og hvor den kommer fra), mens religionerne opstiller dogmer til at tro på – hvis man vil – for de områder af tilværelsen, som videnskaben – i hvert fald foreløbig – ikke har svar på – eller vil beskæftige sig med.
Vi mennesker jo har stor praktisk nytte af naturvidenskaben, der – udover at skabe et billede af verden – i fantastisk høj grad har gjort det muligt for os at beherske ”vores klode” ? – så lille en del af universet, den nu engang er. Ja, beherskelsen er så stærk, at vi bliver nødt til at forholde os til de uforudsete konsekvenser af vores magt over naturen.
Oprindeligt havde vi kun religionernes dogmer at tro på i de små samfund, hvor vi levede ret så ydmygt helt underkastet naturens magt. Men vi opfandt redskaber, der gav os mulighed for at dræbe og æde andre dyr, så vi fik meget mere føde. Vi lærte også at beherske ild, som gav os bedre føde og endnu meget mere magt over vore omgivelser, og vi fandt ud af at dyrke jorden – alt sammen førende til en eksplosion i vores antal her på kloden. Det var – og er fortsat – teknologiens triumf. Og vi dyrker den stadig.
Men det mere til grund liggende: Verdens væren, der også kaldes ontologi - ”at være til” – ”tilværelse” – dét ofrer vi s. r. ikke megen opmærksomhed.
Om filosofi skriver Gyldendals, "Den Store Danske" bl.a.: I dag omfatter filosofi som universitetsfag en række discipliner: erkendelsesteori, der defineres som læren om den menneskelige erkendelses begrundelse, dens oprindelse og dens grænser; metafysik eller ontologi, der defineres som læren om det værendes — herunder menneskets — natur eller væsen, centreret om problemer som: Hvad er bevidsthed? Hvilket forhold består mellem bevidsthed og hjernens processer (det såkaldte sjæl-legeme-problem)? Kan liv forklares fysisk-kemisk (vitalisme-mekanicisme-problemet)? Har mennesket en fri vilje, eller er al tænkning og handlen årsagsbestemt og determineret? Hvad er tid? Hvad er rum?
Og om ontologi skriver Gyldendal bl.a.:
Den tyske filosof Martin Heidegger har hævdet, at det egentlige ontologiske spørgsmål om væren er blevet fortrængt til fordel for teorier om forskellige "værender", fx Gud, sjælen eller substansen (fundamentalontologi). Han skelner også mellem det ontiske, dvs. selve måden, noget er på, og det ontologiske, dvs. det, der angår forståelsen af sådanne værensmåder. Det ser ret så vanskeligt ud – men der er jo heldigvis også den mulighed at opgive den dybere erkendelse, og i stedet – på agnostisk vis – at inspireres, frydes og begejstres over, at man selv – og verden – ER
M.v.h. Arne
|
|
|
|