0
registrerede
13
gæster og
1464
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Troldeskoven, the mystical brain!
|
du er crazy sagde den ene hjernehalvdel til den anden; sagde den ene mand til den anden mand indenfor samme mystical brain. Hva kan vi sige om hjernen: den er 3 i 1, den er lateraliseret tosidigt, den er centrisk, men også polycentrisk og a-centrisk holistisk, som vi finder anarki/polyarki/hierarki og specialisering/alsidighed/ikke-specialisering, og vigtigst den er ikke uden krop, biologisk legemlighed, den er fyldt med erindringer, personlige og arketypiske, som forestillinger og fremtidsvisioner som når bagud skuen vendes til fremad skuen; der er et mærkværdigt forhold mellem brain og mind og consciusness, hvor brain ikke kan være sammenfaldende med mind (ånd sind hukommelse mening intention) selv om brain og mind dog er uløseligt forbundne (bundet sammen i en uløselig gordisk knude (1*)), er de dog ikke identiske og sammenfaldende. Fx viser det sig at bevidstheden (consciousness) er i stand til at virke tilbage på ånden (mind), modificere den og reformere den, og dermed reformere selve det levende væsen (hjernen/brain). Men vigtigst nok, så er hjernen fyldt med stemninger og humør, hormonier; og stemmer, ja et tankemylder uden lige, her tales/tænkes (indre monologer og ja dialoger) dagen lang. Hvis hjernen er om noget, så er det en god ide ubevidst er hjernen Gud, bevidst får vi Kristus, Gud-mennesket eller Ånds-mennesket, vores differentierede individualitet og personlighed. Fortidsmennesket har simpelthen ikke anet hvad det var det løb rundt med på skulder hals, der var jo ingen moderne videnskabelig psykiatri som neurovidenskab.
menneskeånden står ikke længere alene og uden for livet som tilskuer og iagttager, men den udvikler et nyt liv - åndens liv - i en ny verden - åndens verden. ... den levende ånd trækker sig ikke bort fra livet (åndens attrå er livet siger Paulus) men udvikler det (livet) i sig selv og i os. Menneskets tanke går fra dets Umwelt - omgivelser - til dets Welt - verden. Den bevægelse, som skaber tankens verden, er den samme som den, der åbner tanken for verden.
men vi må selvfølgelig ikke glemme (især til ære for de sanselige vildfarne) at uden hjernen ville vi slet ikke kunne sanse, ihvertfald opfatte hvad vi sanser og associerer de forskellige sanser meningsfyldt.
For lige som i den her snak, at knytte en forbindelse til min trådstarter, punkt 1 der, kulturforholdet. Så må vi sige med Morin, at Ånden der er afhængig af hjernen er på en anden men ikke mindre tvingende måde afhængig af kulturen. Det er nødvendigt at de lingvistiske og symbolske koder bliver nedfældet og videreført i en kultur, for at ånden kan komme til udfoldelse. Åndens udfoldelse og hjernens udvikling kan ikke komme uden om kulturen, ligesom hjerne og ånd selv er uomgængelige for kulturen og det menneskelige samfund. Kultur og samfund kan kun få eksistens og konsistens i samspil med individernes ånd/hjerne.
Der findes ikke noget undersøgelsesobjekt, der er vigtigere for mennesket end dets egen hjerne. Hele vort syn på universet afhænger deraf. F. Crick.
(1)*:
Ånden (indenfor kristendommen fx) har ikke noget imod at danne makkepar med eller par med hjernen, men for spiritisterne, der vægrer 'ånden' sig imod at danne par med hjernens materielle virkelighed, men de ender dog med at gå ind i et dualistisk samarbejde eller samspil. Men i gængs spiritualitet, kristen fx, her finder vi ikke denne modstand imod at Ånden danner par med hjernens materielle virkelighed, den fysiske biologiske virkelighed. Ja man siger det jo lige ud ved at påstå at mennesket er et Ånds-menneske om noget (Gud-menneske (ikke at forveksle med menneskegud)).
|
|
|
|