0
registrerede
13
gæster og
1464
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Har du erfaringer med meditation?
|
På facebook har jeg fået den sjove ide løbende at komme med forskellige definitioner af meditation. Her følger min den seneste:
Ny definition af meditation. Lidt set i Kristen perspektiv.
Meditation er at være til i troen, i Kristus. Kristus er ren nåde, nåde der går for ret. Her gælder at jeg ikke kan dømmes eller identificeres på mine gerninger, gode såvel som dårlige. Det der i meditationen konstituerer min suveræne urørlige personværdighed, konstituerer mig som person, er ikke mig selv, for i Kristus, i troen, er det Gud der virker, er den virkende i mit liv. Meditation er således at blive mig selv fri eller løs, fri af idioten, den forfængelige og nærtagne, ham den selvoptagne og selvkredsende. Det er at åbne og give plads for en kvalitativt ny måde at eksistere på som menneske.
Tro, at være til i Tro, i Kristus, er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker. Luther.
Dette kan vi ikke tænke os frem til, men vi kan tænke over det.
Vi kan tænke over noget og på nogen, men tanken vender altid før eller siden hjem igen, tilbage til os selv igen. Heroverfor udmærker troen sig ved, at den forbliver hos det (eller hende), den tror på.
Mennesket kan ikke blive sig selv fri eller løs ved at tænke, men i troen eksproprieres mennesket med et kærligt ekstatisk lille spark i røven ud over sig selv, drages mennesket bort fra sig selv, og vi overdrages til en anden instans og virkelighed, hvor det guddommelige får lov til at virke i os, hvor vi forvandles og fødes på ny ud af Gud.
Således er dette at meditere ihvertfald ikke at tænke mig frem til noget, at nå frem til noget via tænkning, noget tænkt og fortænkt noget, men at TRO, og at være til i tro, til i Kristus. Således er det gennem troen, gennem Kristus, at vi kommer til Gud og ikke ved egen kraft og fornuft. Det betyder dog ikke, at jeg kan eller ligefrem skal komme til Gud uden fornuft og uden egen kraft i behold, men at jeg kommer til Gud som det hele virkelige menneske med al min fornuft og kraft og alle mine evner.
|
|
|
|