1
registreret Arne Thomsen
12
gæster og
79
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Min meditation
|
Hej Kristian.
Tak for dit forslag om at se nærmere på Jes Bertelsen og Infogruppen.
Det ser jo ud til, at Bertelsen og hans folk forsøger at indoktrinere børn i en bestemt form for buddhisme - eller måske blot at give børn nogle ekstra muligheder - og det ser jo tillige ud til, at Infogruppen har afsløret, at Bertelsen-folkene ikke bare holder sig til det sidste.
Infogruppen går jo helt rigtigt, synes jeg, ind for børns åndelige og religiøse frihed i skolen, men de er også opmærksomme på de begrænsninger, der kan ligge i, hvad børnene ikke bliver tilbudt.
At der er værdier for den enkelte i meditation peger den noget bredere anlagte Sundhedsguiden jo på, og om noget sådant bør tilbydes børn på en pædagogisk rigtig måde - uden indoktrinering selvfølgelig - ved siden af det at lære at læse og skrive - tør jeg ikke gøre mig klog på. http://www.sundhedsguiden.dk/da/temaer/alle-temaer/Meditation/
At vi i den vestlige verden nok er lige lovlig meget ensidigt materialistisk og rationalistisk orienterede tror jeg nu nok, der overordnet set er hold i - og så er det jo ikke så mærkeligt, at vi har svært ved at håndtere noget så immaterielt og irrationalistisk som meditation
P.S.: At religiøse og spirituelle bevægelser har en tendens til at rådne op indefra - i magtkorruption og anden dårligdom - er jo desværre ikke nogen nyhed, og politiske bevægelser kan jo heller ikke sige sig fri. Om der også er en sådan tendens indenfor rationalistisk videnskab? Det ved jeg ikke )
M.v.h. Arne.
|
|
|
|