1
registreret Arne Thomsen
166
gæster og
244
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Lys
|
Trance Mystiker Theresa af Àvilas
det var under denne sygdomsperiode, der varede tre år, at hun fik sine første, men absolut ikke sidste syner, for dem havde hun resten af sit liv. I et tilfælde gik hun nærmest i trance eller ekstase, og det fik senere den italienske billedhugger Bernini til at lave sit berømte værk ”Santa Teresa i ekstase”.
Som 47-årig grundlagde hun - meget mod den katolske kirkes ledelses vilje - det første nonnekloster for De Barfodede Karmelitere. Det var et undseligt hus i hjembyen Ávila, der kun havde plads til en håndfuld nonner. Men selvom hun blev modarbejdet af både ærkebiskopper og inkvisition, formåede hun at stå på god fod med skiftende paver i Rom og oprette andre 16 klostre i det nordlige Spanien, inden hun døde i 1582. I dag omfatter hendes ”imperium” 1400 klostre med 12.000 nonner og 5000 munke i 120 lande.
Teresa var også en meget aktiv forfatter. Hun skrev en halv snes bøger, deriblandt værker som ”Vejen til Fuldendelse” og ”Santa Teresa af Jesus' liv”, og adskillige digtsamlinger, ligesom mange hundrede breve, hyldester og salmer til kirkens helgener. Men af frygt for censuren blev ingen af hendes værker udgivet før efter hendes død.
I 1622 blev hun kanoniseret af pave Gregorius XV, og i 1970 udnævnt til den første kvindelige Doktor for den Universelle Kirke af pave Paul VI.
Mange Kærlige Hilsner HansKrist
født den 18 april 1956
Hurra Han skal leve
Trance Dagdrømmerier og Syner og Visioner er mit liv så rigt begavet med - tusind tak Jung og Paulus og alle jer i årene imellem som Theresa også en tak til Bergson - ja hvad Bergson lærte mig brugte jeg hos Jung. Min forståelse Jung og Bergson og moderne videnskab om hjernen og sammenhængen mellem det emotionelle affektfulde følelsesmæssige og bevidstheden har gjort mig i stand til at læse og forstå Paulus på et dybere plan end nogen nogensinde har gjort. Også derfor jeg kan sige at HUMØR er det begreb vi skal bruge for at forstå Paulus.
1 Kor 2 siger det hele:
Hvad intet øje har set og intet øre hørt,
og hvad der ikke er opstået i noget menneskes hjerte,
det, som Gud har beredt for dem, der elsker ham,
det har Gud åbenbaret for os ved Ånden. Thi Ånden ransager alt, selv Guds dybder. For hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud. Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os. Og om dette taler vi ikke med ord, som menneskelig visdom har lært os, men med ord, som Ånden har lært os, og vi tolker det åndelige for åndelige.
Et sjæleligt menneske tager ikke imod det, der kommer fra Guds ånd; det er en dårskab for sådan et menneske, og det kan ikke fatte det, for det bedømmes kun efter Åndens målestok. Det åndelige menneske derimod bedømmer alt, men selv bedømmes det ikke af nogen; for »hvem kender Herrens tanker og kan belære ham?« Men vi har Kristi tanker.
Jeg blev så glad da jeg i en stor biografi om Jung (Jung en stemme fra dybet. Af Aksel Haaning) læste at han værdsatte 1 Kor 2 - ikke så mærkeligt da det metafysiske grundlag for Jungs Psykologi her er beskrevet af Paulus på enestående vis.
Om det er Guds Åbenbarings'Ånd vores liv er grebet af og drevet af afgøres af om det medfører et skabende kreativt entreprenant livsførelse som vi fx ser det hos Paulus så udtalt (ingen har udrettet så meget og forandret verden til det bedre så meget som Paulus (jeg gider kun tale om det som Kristus har udvirket i mit liv som han siger)). Der er intet statisk over vores liv med Gud hos Paulus - ja han er den første og største dynamiske religiøse Mystiker verden nogensinde har oplevet, i religionshistorien.
-0-0-0-
Thomas:
Intet ophør af identitet, men en virkeliggørelse af den. Ingen fjern Gud, men Guds ansigt foran vort eget, ja Guds ånd i midten af vor psyke.
Er nogen i Kristus, er han en ny skabning. Det gamle er forbi, se, noget nyt er blevet til! Men alt dette skyldes Gud, som forligte os med sig selv ved Kristus. 2 Kor 5, 17 - 18.
Troen er som et guddommeligt værk i os (nåden), som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker. Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting. Fra Luther's fortale til Romerbrevet.
Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer.
|
|
|
|