1
registreret
(1 usynlig),
29
gæster og
1500
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Nemesis
|
Hej Arne
Mircea Eliade i sit 4-binds værk: De religiøse ideers historie (1976) - disse 4 bind står få centimeter til venstre for mig.
Fra 1957 var Mircea Eliade professor i Chicago hvor han samarbejdede med Paul Tillich.
Arne:
Når man sammenholder alt dette med den måde, hvorpå vi: industrialiseringens mennesker ignorerer alt andet end os selv, så er det da virkelig dybt deprimerende at se hvor dybt, vi - etisk - er sunket i vores forblændede ”homocentriske” storhedsvanvid og mangel på harmoni og omsorg.
De gamle grækere frygtede Nemesis' straf af Hybris.
Kristendommens folk har i et par tusinde år alene set på forholdet til deres Gud samt mennesker imellem.
Og vi nutidens mennesker er end ikke i stand til at reagere på vores ret nye indsigt i, at vi med vores plyndring og svineri er i færd med at udrydde også os selv.
Så har vi vel egentlig heller ikke fortjent bedre
Med Gud i sit liv kan man aldrig blive fanget i det du kalder "homocentrisk" forblændelse. Gud forbyder netop dette - ja umuliggør dette - da du lever dit liv betinget og i henhold til Gud og LIVETS ÅND i Kristus.
Arne:
Kristendommens folk har i et par tusinde år alene set på forholdet til deres Gud samt mennesker imellem.
Frådseri og overdreven forbrug har kristendommen altid været modstander af.
Det er forholdet til Gud der er forsvundet med industrialiseringen og det efterfølgende muliggjorte luksus overforbrug vi er havnet i der er skyld i de mange miljø katastrofer vi idag står i, forurening, biodiversitets katastrofer, og drivhusgasser fra menneskelig aktivitet.
At løse disse kæmpe udfordringer vi står i kan efter min mening kun lade sig gøre hvis vi vender tilbage til Gud og det religiøse spirituelle åndelige som følger heraf.
Jung er enig med mig er jeg helt sikker på. Ja han har endda forudsagt hvor galt det vil gå hvis vi ikke begynder at lytte til Gud. Hvis vi ikke forstår os selv ender det helt galt ifølge Jung. Og vi kan kun forstå os selv gennem Gud og det religiøse spirituelle åndelige. Jung er som Paulus og Paul Tillich med mange flere ikke dogmatisk tænkende. Vi skal selv forstå og erkende det med Gud og alt det religiøse spirituelle åndelige der følger heraf. Så altså en ny gnosticisme forlanger de (Jung og Paul Tillich og Rudolf Steiner og Nicolai Berdyaev mmfl) som iøvrigt alle de nyreligiøse også forlanger.
Du vil pga den avis du læser som din Bibel gerne give kristendommen skylden for alt. Men tværtimod - så er det mangel på Gud (og det religiøse spirituelle åndelige) der er det moderne menneskes helt store problem, fx "homocentrisme".
Menneskets Gud'løshed og Ånd'løshed - dets "homocentriske" ateisme er problemet for det moderne menneske.
Edgar Morin 103 år gammel og "still going strong" er en af de vigtigste internationale stemmer og tænkere i vor tid når det gælder at forstå den biologiske holistiske sammenhæng eller religion eller "ÅNDELIGHED" der gælder (eller burde gælde og være bestemmende for) vi menneskers liv.
Edgar Morin's holistiske forståelse bevidstheden og vores liv og i verden naturen værens eksistens:
Mythos konstituerer den subjektive, enestående og konkrete diskurs ved en ånd, som er vokset sammen med verden og oplever den som sit indre.
Man må imidlertid forstå, at myten afslører en stadig levende Arketanke og ikke så meget en arkaisk forældet tanke. Myten stammer fra det, man kan kalde Arkeånden, som ikke er nogen tilbagestående ånd, men en Bagvedliggende Ånd.
Menneskeånden er ikke længere alene og uden for livet, den udvikler et nyt liv - åndens liv - i en ny verden - åndens verden.
Den levende ånd, trækker sig ikke bort fra livet, men udvikler det (livet) i sig selv og i os.
ArkeÅnden er Gud ifølge Jung og ja Edgar Morin, det vi forstår ved Gud der rumsterer i alle menneskers liv, enten ved sit fravær fordi mennesket ikke vil relatere til Gud og ja endda afviser Gud eller ArkeÅnden - som derfor skubbes væk fra bevidstheden eller ud af bevidstheden.
Jung har profeteret at dette (denne Gudløse ateisme) får katastrofale følger for menneskeheden - hvis vi fortsat skubber Gud ud af vores liv, vores guddommelige religiøse spirituelle åndelige forankring.
Mange Kærlige Hilsner HansKrist
PS:
Paulus 1 Kor 2 som Jung elskede:
Hvad intet øje har set og intet øre hørt,
og hvad der ikke er opstået i noget menneskes hjerte,
det, som Gud har beredt for dem, der elsker ham,
det har Gud åbenbaret for os ved Ånden.
Thi Ånden ransager alt, selv Guds dybder. For hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud. Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os. Og om dette taler vi ikke med ord, som menneskelig visdom har lært os, men med ord, som Ånden har lært os, og vi tolker det åndelige for åndelige. 1 Kor 2
alle, som drives af Guds ånd, er Guds børn, og vi tilhører ikke kun os selv, men også Gud vor Fader og vor Livgivende Skaber gennem sin Guds Livgivende Ånd vi har.
Jung levede sit liv herpå og byggede sin psykologi, dybdepsykologi, analytiske psykologi, op herpå (A)*. Hvis vi synes Jung er moderne og med stor succes har åbnet nye veje for menneskeheden og for menneskelig vækst og bekæmpelse af vakuum, meningsløshed og neuroser, må vi sige det samme om Paulus, så lad os genopdage Paulus og læse ham med friske øjne.
(A)*:
the conscious ego must surrender to a higher force, the Self (the Imago Dei or center and totality of the psyche).
Jung forlangte eller havde som metode at vi skulle gå i proces (kommunikation = bøn som Paulus forklarer bøn, nemlig at det er Gud Ånden der beder i os) med det ubevidste, hvor Gud os Selv er at finde.
Nøjagtig som for Paulus at det var Guds Ånd (og ikke vores ånd) der talte og arbejdede i os, var det for Jung af afgørende betydning at det var det ubevidste SELV (the Imago Dei or center and totality of the psyche) der arbejdede i os og talte til os, og ikke vores bevidsthed der plaprede løs.
The Two Million Year Old Self: the Imago Dei or center and totality of the psyche.
Stevens postulates that the two million-year-old Self lives within the dark subterranean labyrinth of the psyche. He reveals how dreams illuminate the blackness of the primeval underworld, allowing us to discover the ageless Self in this prehistoric archetypal world.
an important and timely reflection on how we must befriend the two million-year-old within and put this ancient collective wisdom into action to save ourselves, our entire human family, and our earth. We need to realize that the two million-year-old Self will continue to survive only if we survive.
|
|
|
|