1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1470
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Åndelig Føde
|
Hej Thomas. Du skriver om mine meninger:
Arne mener jo - og du må rette mig, Arne, hvis jeg tager fejl - at mennesket sættes højere end resten af verden, i den forstand at "kun mennesket forkæles". Min replik: Jeg er enig i din beskrivelse, såfremt den kan fortås som dette:
Jeg er nået til den opfattelse af tilværelsen, at vores art: Homo sapiens, hverken er mere eller mindre værd end alt andet værende, samt at vi har muligheden for at erkende, at vi er en del af dette "Sandhedens MirakeL": Den værende verden. At vi ikke fylder ret meget i universet - kun på denne planet - og kun i en meget kort del af universtes tid - det ændrer jo ikke ved, at vi er en del af miraklet. Da jeg nåede til dén erkendelse, fyldte det mig med kærlighed til miraklet, en kærlighed som giver mit liv mening.
Jeg fornemmer også denne kærlighed i kristendommens forskellige former, men kristendommens dogmer tror jeg ikke på. Det betyder bl.a., at jeg ikke tror på evigt liv, hverken for mennesker, andet liv på denne klode, andet værende på denne klode og ejheller for universet.
Jeg tror ikke på, at bruge tid på sådanne spekulationer. For mig ligner det ønskedrømme. Jeg tror på at hvert øjeblik er helligt - og på efter bedste evne at leve op dertil
M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed
|
|
|
|