1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Åndelig Føde
|
Hej Tikka. Du fokuserer på, at jeg samler alt det kristne i ordet "kristendommen". Det er jo, når jeg ser denne religion i sammenligning med alverdens andre religioner.
Jeg er jo klar over, at der er mange former for kristendom: Teologisk og kirkemæssigt som den ortodokse kristendom, den romersk-katolske kristendom, den luthersk-evangeliske kristendom og en hel del flere.
Men er der nogle af dem, der fornægter Johannes 3:16? Ikke mig bekendt.
Og når jeg har taget disse ord ud af en sammenhæng, er det jo fordi de helt kort, klart og tydeligt siger mig noget, jeg opfatter som helt centralt i al kristendom.
Er du uenig i dét?
Det, jeg savner hos Johannes her, er jo - som skrevet andetsteds i Bibelen - udvidelsen til det dobbelte kærlighedsbud, som jeg synes burde være et tredobbelt kærlighedsbud: Kærlighed også til verden!
Tænk hvis præsterne prædikede dét - og vi fulgte det. Så ville denne klode ikke være så udplyndret og tilsvinet.
Den form for kristendom, der siger mig mest er uden tvivl den græsk ortodokse, som jeg har oplevet den. I tomme kirker er det især ikonerne der påvirker mig med deres symbolsprog, og under liturgi (det vi mere profant kalder gudstjeneste) er det især de personligt tændte vokslys, den frie vægelighed i krkerummet, røgelsen, korsangen og selvfølgelig ikonerne De her viste synes jeg ikke er for gode - især ikke øjnene i Kristusikonerne.
M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed
|
|
|
|