1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Åndelig Føde
|
Hej Tikka. Dit spørgsmål, som du her gentager:
Kan du kort beskrive, hvad du mener, der er kristendom -
… og hvilket kærlighedsbudskab denne religion har, som du ser den?
var jo dét, jeg søgte at besvare.
Men jeg ser nu, at jeg vist ikke har læst dig korrekt, så jeg skynder mig at tilføje, at jeg ikke magter de ønskede beskrivelser, og at jeg alene kan beskrive, hvad i kristendommen, der især gør indtryk på mig.
Og det er jo - som jeg skrev - budskabet om det guddommeliges kærlighed til verden samt saligprisningerne af bestemte former for menneskelig væren - budskaber, der inspirerer mig - ikke efter et "noget for noget princip", men inspireret af at være en del af det elskede - verden - og inspireret til selv ydmygt at elske verden.
At kristendommen så stort set alene fokuserer på "Gud og mennesker" ser jeg som et primitivt træk, som kristendommen deler med så mange andre religioner. Buddhismen er jo her en undtagelse, men den er jo så til gengæld fastlåst i dogmet om talrige genfødsler. Tilbage bliver - mig bekendt - alene daoismen, som jeg dog kun kender meget lidt til.
P.S.: Jeg er selvfølgelig klar over, at mennesker, der anser sig som kristne, er det på mange forskellige måder. Det blander jeg mig ikke i, men jeg fastholder, at vi her i landet har trosfrihed.
M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed
|
|
|
|