1
registreret
(1 usynlig),
64
gæster og
936
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Åndelig Føde
|
Hej Thomas. Tak for dit svar: #42664 - 19/01/2024 21:51 til mig. Vor videnskabelige viden om universet, forekommer mig at være særdeles begrænset. F.eks. er vor viden om mørkt stof og mørk enegi nær nul. Så vi har ikke noget at prale ad her 
Og når det kommer til, som du påstår:
Dette univers med ondskab, lidelse og død (foruden alt det gode og skønne) er blot en skygge af Guds virkelighed i sin fuldkommenhed. så er jeg i tvivl om, hvorvidt der her alene er tale om en menneskedens egoisme, som har skabt idéen om:
En dag vil Gud tørre hver en tåre bort, og hele kosmos vil genoprettes og stråle i al skønhed. Lidelse og smerte vil være borte, og da vil mennesket igen være medskaber i Guds virkelighed. Alt, hvad vi har sået af frø i dette liv, vil den dag blomstre op. Intet godt vil gå tabt. Jeg kan ikke få øje på nogen grund til, at vi mennesker skulle være det vigtigste i kosmos, at vi skulle være universets centrum, at netop vi skal forkæles, og at denne klode, som vi kalder Jorden, der kredser om denne stjerne, som vi kalder Solen, skulle være skabt specielt til vi menneskers velbehag. Men jeg tror på, at denne klode er en del af miraklet: Verdens væren.
Og når vi taler om ondt og godt, lidelse og velbehag samt liv og død (og udslettelse), så tænker jeg mere i baner som Yin og Yang. Pudsigt nok har jeg netop fundet ord herom fra en Carsten Ploug Olsen, der omtaler Vandrer mod Lyset positivt, og som i øvrigt skriver rigtig meget om kærlighed, som jeg kan følge (At også han, som så mange andre, taler meget om "Gud" er for mig formasteligt, som om det var en person, man kender, hvorfor jeg i stedet bruger udtrykket "det guddommelige" i mangel på noget mere respektfuldt).
Så for mig er kosmos allerede "genoprettet" - og at elske 
M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed
|
|
|
|