1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Åndelig Føde
|
Tikka:
Ånden er som bibelens Gud tankespin – ren fantasi som begge virkeliggøres gennem tanken.
// Tikka
"tro bliver til en virkelig virkelighed" // Tikka
Sjovt nok at Tikka overhovedet gider være med i en debat om Guds Ånd - om dette at have Guds Ånd og være drevet og grebet af Ånden - Guds Ånd - eller den Hellige Guds Ånd - Gud Helligånden.
Tro skal ikke skabe virkeligheden men åbne op for virkeligheden, nøjagtig som det ikke er bevidsthedens opgave at skabe tankespin men at kunne skelne mellem tankespin og virkeligheden.
-0-0-0-
Jung skaber jo ej heller nogen virkelighed for sine klienter men han hjælper sine klienter til at åbne op for det åndelige ubevidste kollektive arvegods af ARKETYPER og MOTIVATIONER - (Guds Ideer og Billeder/Motiver nedlagt i os) og andre ufattelige ressourcer og muligheder vi er født med som det ubevidste råder over og som vi har med os ind i livet, og ja nøjagtig gør Paulus det samme og i 1 Kor 2 som Jung jo selvfølgelig elsker, siger han det tydeligt.
Jeg vil udgyde min ånd
over alle mennesker.
Jeres sønner og døtre skal profetere,
jeres gamle skal have drømme,
jeres unge skal se syner.
Selv over jeres trælle og trælkvinder
vil jeg udgyde min ånd i de dage.
Hvad intet øje har set og intet øre hørt,
og hvad der ikke er opstået i noget menneskes hjerte,
det, som Gud har beredt for dem, der elsker ham,
det har Gud åbenbaret for os ved Ånden. Thi Ånden ransager alt, selv Guds dybder. For hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud. Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os. Og om dette taler vi ikke med ord, som menneskelig visdom har lært os, men med ord, som Ånden har lært os, og vi tolker det åndelige for åndelige. 1 Kor 2 (Paulus gnostiker (dog er Paulus ikke gnostiker på den måde at han benægter Jesus menneskelige eksistens eller frasiger sig at Jesu Kristi Gud Fader ikke også er hvad vi hører om i GT)
I er et Kristus-brev, der er blevet til ved vores tjeneste, ikke skrevet med blæk, men med den levende Guds ånd, ikke på tavler af sten, men i hjerter, på tavler af kød og blod. En sådan tillid har vi til Gud ved Kristus. Ikke at vi af os selv duer til at udtænke noget, som kom det fra os selv; at vi duer til noget, skyldes Gud, som også har gjort os duelige til at være tjenere for en ny pagt, ikke bogstavens, men Åndens; for bogstaven slår ihjel, men Ånden gør levende. 2 Kor 3 (Paulus Åndens Apostel pr se og ham der gør at kristendommen er klart den mest spirituelle af de store verdensreligioner)
|
|
|
|