1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Tikka
Emne: Re: Åndelig Føde
|
Jeg vælger at indsætte mit skriv - lidt tanker her. ________________________________________________
Paulus var som græsk inspireret diaspora jøde og selvudnævnt apostel selvfølgeligt præget af begge, og jeg antager, han som kristen også troede der kun fandtes/findes èn gud hvis ånd er hellig
En gud han som jøde ikke kunne komme nær, ja den tanke opkom sandsynligvis slet ikke, da forholdet til gud gik gennem overholdelse af loven, som han senere opfattede som en opdrager, indtil den opstandne Jesus henvendte sig til ham.
Siden da var hans eneste interesse - i følge ham selv - den korsfæstede Jesus der repræsenterede guds ånd, en ånd han mente, de kristne kunne få ved sindsændring og dåb – 2 ting som grækerne ikke havde i deres diverse gudsdyrkelser
… men - min interesse var guds ånd der i biblen betegnes forskelligt trods det, der kun er den ene og samme ånd – guds ånd – og ordet helligånden kommer først i NT selv om guds ånd i GT også forstås som hellig
Man siger jo, at for gud er alt muligt og det er jo åndens virke der er årsag til dette, og de som mener at ha den kan bibelsk kun bruge den i guds tjeneste – det hedder jo også åndens frugt
altså de kan ikke ha ånden hvis ikke den/de repræsentere gud.
men ånden kan være så stærkt tilstede, læser vi i biblen, at når man har set eller kender Jesus, har man også set faderen – og derfor er de begge Herre/herre – ja Jesus kaldte også sig selv fader over for disciplene. Så meget repræsenterede han ifølge sig selv guds ånd -
og derfor er gud jo i ånden, men den hellige ånd er ikke gud.
Derfor skurrede det i mine øre, når du skrev: Gud Helligånden – da dette bliver personificeret - og gud er jo én og ikke 2 eller 3
Jeg tror ikke Paulus var treenighedstilhænger – trods græsk præget - men - da de mennesker han var iblandt, havde mange forskellig guder, var han nød til at udpensle forståelsen af de kristnes guds ånd. Hvordan man fik den, og - man kun kunne komme til gud gennem Jesus offer.
For der er jo som bekendt ingen tro hvis ikke man tror på opstandelsen – og så er det jo Paulus, forstår jeg, der har designet den kristne tro bygget på Jesus død og opstandelse og det gør han på baggrund af skrifterne, som han jo hele tiden henviser til i biblen som oplært farisæer
|
|
|
|