1
registreret
(1 usynlig),
29
gæster og
1500
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Åndelig Føde
|
Paulus er Åndens Apostel pr se.
Paulus hoved diskurs eller hoved tema er bygget op over den historiske begivenheden Kristus - den Gud Åndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus. Genskabelsen (løsningen, forløsning, frelse og forligelse) eller "Ny-Skabelsen" den Ny Skabelse apropos og til forskel fra Skabelsesberetningen i 1 Mosebog.
Herren er Ånden 2 Kor 3. og her nævnes Herren i forbindelse med at Moses læses op, så Herren går på Gud som når der i Gamle Testamente tales om at vende om til Herren din Gud.
Ved den Herre, som Ånden er. 2 Kor 3.
Gud er Ånden som Ånden er Gud.
Gud i Kristus ifølge Paulus men sørme også Gud i Ånden - som Jesu Kristi Gud Fader er Gud. Så altså vi kender Gud i og med og ved Kristus (Sønnen) fordi Gud er i Kristus - vi kender også Gud i og med og ved Guds Ånd, Ånden da Gud Herren er Ånden 2 Kor 3 og vi kender Gud som Fader, Jesu Kristi Gud Fader. Det er i Kristus Gud åbenbares for os som vor kære himmelsek Fader og vi Guds børn - ja Gud er endda alles Fader (Ef 4).
Der er forskel på nådegaver men Ånden er den samme. Der er forskel på tjenester, men Herren er den samme. Der er forskel på kraftige gerninger, men Gud er den samme, som virker alt i alle. 1 Kor 12.
Gud er den samme som virker alt i alle. Så Åndens nådegaver og frugter er Gud der virker alt dette i os - Gud er selvfølgelig i sin Ånd og gerninger -- hvilket 1 Kor 2 også tydeligt udtrykker:
hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds Ånd, hvad der bor i Gud. Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os. 1 Kor 2
nu, da I er i Kristus Jesus (Sønnen):
gennem ham har både vi og I i én ånd adgang til Faderen (Faderen)
I ham bliver også I sammen med os bygget op til en bolig for Gud i Ånden. (Ånden - Helligånden) Ef 2
igen igen igen vi ser hvordan Paulus diskurs om Gud i begivenheden Kristus (Sønnen) uløseligt kædes sammen med: Gud Fader og Gud i Ånden - i sine Åndsgerninger (Gud som virker alt i alle):
det er Gud, der virker i jer både at ville og virke for hans gode vilje Fil 2 – således er Åndens Gerninger, Frugterne og de Karismatiske Åndsgaverne Gud der virker i os — hvorfor det er nærliggende at tale om Gud Helligånden da det er Gud der virker i al den Åndelige velsignelse, Åndens frugter og Gaver vi har i Kristus.
2 Kor 3 siger det jo bramfrit, "Herren er Ånden", Gud er Ånden. "Den Herre som Ånden er" - den Gud som Ånden er.
derfor jeg taler om Gud Ånden eller Gud Helligånden.
Jeg vidste godt det var en tilsnigelse at tale om "Gud Helligånden" som en neologisme af Paulus, men direkte får vi fra Paulus at Gud er i Ånden, ja endda at Gud Herren er Ånden - den Herre Gud som Ånden er.
Ånden (Ånden i forbindelse Kristus - og Helligånden i forbindelse vores dåb) er sand Gud og kan ikke være noget andet eller mindre end Gud ifølge Paulus
I bærer over med hinanden i kærlighed og stræber efter at fastholde Åndens enhed med fredens bånd: et legeme og én Ånd, ligesom I jo også blev kaldet til ét håb; én Herre, én tro, én dåb; én Gud og alles Fader, som er over alle gennem alle og i alle. Ef 4. —- et legeme og én Ånd - én Herre - én Gud og alles Fader, som er over alle gennem alle og i alle.
|
|
|
|