1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Åndelig Føde
|
Hvor optræder begrebet Gud Helligånden sat ind i en omfattende kontekst - og videregivet for al eftertid at forstå, jo hos Paulus.
Men Paulus taler ikke om undfanget ved Helligånden.
Og begrebet Gud Helligånden (en neologisme fra Paulus) dækker selvfølgelig over noget der er virkeligt og konkret - hvilken enhver jo selv kan forsikre sig om ved at læse hvor detaljeret Paulus formår at tale om Gud Helligåndens Frugter og ikke mindst Karismatiske Åndsgaver.
Hvor detaljeret Paulus kan tale om hvordan Gud Helligånden virker er enestående og uden fortilfælde og hvad der efter Paulus's breve dukker op af tanker og ideer om Gud Helligånden er enten taget direkte fra Paulus eller det er dårligt forklaret og forstået og slet ikke kontekstet, sat ind i sammenhæng med andre ideer og tanker, som det er hos Paulus.
Hvad Paulus siger om Gud Helligånden er meget meget mere detaljeret og omfattende og dyb en forståelse end hvad der kommer frem i 1 Mosebog og hvor "talsmanden" nævner. Det er Paulus der har den omfattende og dybe forståelse og i detalje kan redegøre for hvordan Helligånden arbejder og virke.
Gud Helligånden - Helligånden - er uløseligt kontekstet til begivenheden Kristus, de nye skabninger vi er i Kristus, vi er i og med begivenheden Kristus, den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus - alt dette findes der intet om i 1 Mosebog eller i evangelierne på en så fuldstændig detaljeret måde som hos Paulus, og derfor det er Paulus breve der gør at der er kød på begrebet Gud Helligånden, eller Helligånden.
Iøvrigt interessant at bemærke er at Paulus aldrig taler om Helligånden uden at begivenheden Kristus og Gud Fader også bliver forklaret og nævnt. Så der er ingen treenighedsdogme hos Paulus men der er en grundig beskrivelse af at man ikke kan forstå Gud Helligånden udenom Kristus (begivenheden Kristus) og Gud Fader.
Hvor i kultursfæren, ideesfæren, noosfæren, verden 3 optræder Gud Helligånden først - jo hos Paulus - og det er kontekstet til begivenheden KRISTUS den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus der skaber de kristne samfund KIRKERNE:
I er et Kristus-brev, der er blevet til ved vores tjeneste, ikke skrevet med blæk, men med den levende Guds ånd, ikke på tavler af sten, men i hjerter, på tavler af kød og blod.
En sådan tillid har vi til Gud ved Kristus. Ikke at vi af os selv duer til at udtænke noget, som kom det fra os selv; at vi duer til noget, skyldes Gud, som også har gjort os duelige til at være tjenere for en ny pagt, ikke bogstavens, men Åndens; for bogstaven slår ihjel, men Ånden gør levende.
|
|
|
|