1
registreret Arne Thomsen
84
gæster og
1064
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Åndelig Føde
|
Hej Tikka. Dette website hedder jo Trosfrihed, og det er jo dermed åbent for alle slags tro - og det modsatte.
Jeg tænker over, hvorfor du "snyder på vægten" i din omtale af min underskrift ved at ignorere ordene: agnostisk pan"teist", som jo er standpunktet, mens det efterfølgende er, hvad det inspirerer mig til, og som jeg så efterlever, så godt jeg nu evner.
Du har vist også fået lidt skævt fat i min beretning om min udvikling. Min Kristus-oplevelse startede for godt 30 år siden, inspirationen fra Rumi (Sandhedens Mirakel) kom for nok 10 år siden, og min agnostiske pan"teisme" med dens inspirationer er endnu ikke et år gammel (Jeg er nu 88 år - og fald nu ikke for fristelsen til at påstå, at jeg er "gået i barndom" )
For mig er pan"teisme" jo ikke noget, jeg har tænkt mig til - og egentlig heller ikke læst om - men noget, jeg har oplevet - og stadig oplever - når jeg har fred i sindet: Det mirakuløse, at verden er - og fornemmelsen af det guddommeliges væren i det værende - kan nok ikke beskrive det bedre.
Og det agnostiske - dét kun at fornemme - ikke at vide - synes jeg passer perfekt til, som jeg ser os mennesker i universet (eller universerne): at vi mennesker skulle have evner til at fatte det guddommelige - og til at fatte verdens væren - det er for mig stupidt overmod.
Og at opleve, fornemme, og føle de deraf kommende inspirationer, det er jeg ikke i tvivl om, at det er meningen med mit liv - og det er skønt - og det er ligetil
Og det skulle da være mærkeligt, om jeg er den eneste, der har den mulighed.
Hvordan du kan få det til:
Så for mig at se, er der tale om en mega gammel oplevelse, der delvis har givet en ny virkelighed som der ikke kan leves op til og indraget/bibeholdt forestilling om begrebet gud, som der ikke tros på, men alligevel som begreb beholdes i din virkelighed som en virkelighed
Det fatter jeg ikke 
M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed
|
|
|
|