0
registrerede
20
gæster og
1436
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Anonym
Emne: Re: Åndelig Føde
|
Hej Hanskrist
Questions of law and righteousness, however, are secondary concerns. Skriver David Bentley Hart straks efter det citat du bringer af ham.
Det er klart, konteksten for hans artikel taget i betragtning. Men den skelnen, som både Hart og Wright foretager hvad angår Good Works vs. Law er bare så vigtig, fordi mange ser ud til at have fået det galt i halsen og tror, at der med Loven menes Gode Gerninger. Hermed underkender de, hvor essentielt hele Nye Testamente finder det at stræbe efter at gøre det gode.
Som Har siger i artiklen om troen: "for Paul, pistis largely consists in works of obedience to God and love of others."
Dette er en rød tråd gennem Paulus' breve. Hvis man kommer til at forveksle Loven med Gode Gerninger, så forstår man måske slet ikke betydningen af Paulus' tale om loven, som ikke er, at Troen "står over" Gode Gerninger - tværtimod består troen som ovennævnt i høj grad af works of obedience to God and love of others - men at mennesket ved at vende sig til Jesus kan samles om Gud på tværs af tidligere skel mellem folk (Israel og hedninge).
Så når Paulus siger: "I er afskåret fra Kristus, I, der søger at blive retfærdige ved loven" så mener han ikke, at man er afskåret fra Kristus for så vidt man søger uforgængelighed ved "udholdende at gøre det gode" - hvilket jo også netop er Paulus' egne ord - men at Gud ikke kræver efterlevelse af jødiske identitetsmarkører som omskærelsen. Derfor lyder citatet jo også i sin helhed:
I er afskåret fra Kristus, I, der søger at blive retfærdige ved loven. I er faldet ud af nåden. For af tro forventer vi ved Ånden det håb, som retfærdigheden giver. For i Kristus Jesus gør det hverken fra eller til, om man er omskåret eller ej, men det gør tro, virksom i kærlighed.
Det, som er sekundært, er jo ikke, om Troen består eller ikke består af Kærlighed mod Næsten - det gør den, slår Paulus igen og igen fast - men at Paulus ser dette som en del af en kosmisk helhed, nemlig at denne gamle verden er ved at forgå, og at den står foran en kæmpe genfødsel, hvor Jesus kommer tilbage, og alt fornyes.
Ny Skabelse - som jo også er et kæmpe tema for dig - er ligeledes et tema for både Hart og Wright. Men de mener, at der virkelig vil være en genfødelse af verden og en opstandelse fra de døde. D. B. Hart mener endda, at Paulus tog fejl omkring timingen:
Really, though, it does not matter; certain things are not open to debate. From the New Testament and the apostolic age, we have inherited only one vision of the consummation of all things in Christ: that of a cosmic restoration in the age to come, a new heaven and a new earth, paradise regained and perfected (whose biblical depiction insistently includes the mineral, vegetal, and animal realms). Is it true? Who knows? Paul believed it; but he also apparently expected it to come to pass within a few generations at most. All that can be said with certainty is that no other promise has been given, and so any eschatology that cannot truly accommodate that vision cannot be regarded as credibly Christian.
Men som jeg har forstået dig, så tror du ikke på dette scenarie?
Kh Thomas
|
|
|
|