1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Anonym
Emne: Re: Åndelig Føde
|
Hej Hanskrist
Du skriver:
I er afskåret fra Kristus, I, der søger at blive retfærdige ved loven. I er faldet ud af nåden.
Når jeg læser David Bentley Hart og Nicolas Thomas Wright, så forstår jeg dem sådan (og det er også min egen naturlige læsning af Det Nye Testamente og af Paulus), at der med loven menes omskærelsen, særlige spise-regler og overholdelsen af sabbatten, dvs. jødiske identitetsmarkører. Der menes IKKE gode gerninger. Gode gerninger øvet fra hjertet holdes højt i hævd af både evangeliernes Jesus og af Paulus.
Paulus netop samler mennesker på tværs af alle skel ved en Jesus, som ikke kræver efterlevelse af jødiske ritualer -
For i Kristus Jesus gør det hverken fra eller til, om man er omskåret eller ej, men det gør tro, virksom i kærlighed. - Galaterbrevet
David bentley Hart :
It is true that he addresses issues of ‘righteousness’ or ‘justice’, and asserts that this is available to us only through the virtue of pistis – ‘faith’ or ‘trust’ or even ‘fidelity’. But for Paul, pistis largely consists in works of obedience to God and love of others. The only erga, ‘works’, which he is anxious to claim make no contribution to personal sanctity, are certain ‘ritual observances’ of the Law of Moses, such as circumcision or kosher dietary laws.
Dette er for mig at se også den eneste naturlige læsning af Paulus' breve. De er - som evangelierne og de andre breve i NT - fulde af formaninger og opmuntringer til at gøre det gode, det kærlige, fra hjertet.
For vi skal alle fremstilles for Kristi domstol, for at enhver kan få igen for det, han har gjort her i livet, hvad enten det er godt eller ondt. - 2 Kor.
Hele humlen er blot, at der ikke er tale om ydre adfærdsregler, høflig opførsel, gode manerer, men om en forvandling af hjertet, som stræber efter det gode.
Dem, der søger herlighed og ære og uforgængelighed ved udholdende at gøre det gode, vil han gengælde med evigt liv - Romerbrevet
Hvordan ser du på sagen?
Kh Thomas
|
|
|
|