1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online.
Key:Admin,
Global Mod,
Mod
Kladde
Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Åndelig Føde
Hanskrist, du skriver:
Citat:
Permakultur Farmers det undrer mig at de ikke nævner køer og kvæg da de som de "store græssere" vi sætter ud i Naturnationalparker er mindst lige så vigtige som fjerkræ geder og svin i regenerativ permakultur landbrug jordbrug.
I drøvtyggeres vom dannes methan, som kommer ud i atmosfæren, og den omfattende kvægavl har bidraget til at øge atmosfærens methanindhold.
og
Citat:
I 1980'erne bidrog methan således med ca. 15 % til forøgelsen af drivhuseffekten.
Men generelt er jeg da enig i, at jorden kan dyrkes på en biologisk bedre måde - bl.a. uden pløjning - og hvis vi ophørte med - eller i det mindste kraftigt reducerede - at spise husdyr, ville vi ikke behøve at "voldtage" nær så stor en del af klodens jord - da langt det meste jord bruges til husdyrfoder.
Vi mangler jo imidlertid stadig, at gøre noget ved ved vores uhyrlige forbrug af råstoffer og energi, og det affald, vi efterlader bl.a. i atmosfæren. Hvad energi angår ser det jo ud til at sol og vind ikke er tilstrækkelig - og atomkraft skræmmer jo mange - omend på usaglig vis - lykkes det med fusionskraft ad åre, at efterligne solen, vil vi nok have rigeligt med klimavenlig energi.
En yderligere mulighed kunne jo være, at vi indrettede vores eget antal i forhold til, hvad kloden kan holde til.
Samlet set tror jeg, det handler om at finde en bedre livskvalitet end den dominerende rent materielle "brug og smid væk kultur". Og vi har jo evnen til glæde i kærlighed og omsorg