1
registreret
(1 usynlig),
29
gæster og
1500
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Åndelig Føde
|
Hej Tomas. Jeg skal ikke gøre mig klog på hinduisme, men det er jo åbenlyst, at den er mangfoldig. Dens øverste guder: Brahma, Vishnu og Shiva - skaberen opretholderen og forandreren ligner jo lidt oldgrækernes: Zeus, Apollon og Dionysos og vel iøvrigt også: Odin, Thor og Loke - og er man dristig nok, kunne man vel også tænke på kristendommenes: Faderen, Sønnen og Helligånden. Men kastesystemet og den grove diskriminering af de kasteløse er i mine øjne en religiøst begrundet forbrydelse.
Du skriver:
Jamen, dét du foretrækker - inspiration til at gøre noget godt - er jo netop det, som religion gør for mange. Jeg tror fx på, at alle bliver frelst i Guds evighed. Det er ikke en skræmmende tanke, vel? Den er opløftende. Og kristen for manges vedkommende (selv om atter andre tror på undergang for nogle). Min replik: Det er jo en tro, du har, der vil noget: "at alle bliver frelst i Guds evighed". Jeg kunne ønske, at jeg havde den samme tro, men frygter, at det er en ønskedrøm - og har opgivet enhver overbevisning om efter døden.
Jeg ser, vi er enige, når du skriver:
Gud som person - eller som væsen - er jo en afgrænsning af Gud. Det er IKKE en del af den religiøse tænkning (mig bekendt) at begrænse Gud. Det er derfor, jeg helst undlader at bruge ordet Gud - og udtrykket: det guddommelige er jeg heller ikke helt glad for, men jeg kan ikke finde et bedre.
Jeg skrev:
Ja, kærligheden er - i mine øjne - den helt store kvalitet i kristendommen, men jeg savner, at den også omfattede "skaberværket", der for mig er guddommeligt - ja helligt. Og du svarede:
Det undrer mig, at du savner dette, da jeg ser det som helt centralt i kristendommen. Gud er dog Skaberen. Og netop Skabelsen skal genfødes og fuldkommes og blomstre i Guds evighed. Min replik: Jeg glæder mig over, at du og jeg er enige her, men kristendommen synes jeg svigter. Om "Skabelsen skal genfødes og fuldkommes og blomstre i Guds evighed", er jeg ikke i stand til hverken at tro eller benægte, men hvis vi mennesker holdt inde med vores grådighed og mangfoldighed - her og nu - så ser jeg kærligheden til klodens guddommelighed
M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed
|
|
|
|