0
registrerede
35
gæster og
1484
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Anonym
Emne: Re: Åndelig Føde
|
Hej Arne
Religion er jo en slags trosbundethed, og er altså dermed i modsætning til trosfrihed.
Det er i mine øjne mere nuanceret end som så. Især hvis man kigger på Buddhismen og Hinduismen.
Ydermere er der vel ingen mennesker, som er helt fri fra at danne sig antagelser. Selv de, som mener, at vi intet kan vide, gør sig den antagelse, at virkeligheden og mennesket er skruet sammen på en sådan måde, at vi intet kan vide.
Rent praktisk er det jo så en bundethed til et præsteskab - med al den dårligdom, der kan opstå, hvis præsterne forfalder til magtmisbrug og grådighed, som der jo historisk er trist mange eksmpler på.
Jeg oplever din tale om den slags således, at du ser religion som bringende mere dårligt til verden end godt. Ser vi på sagen historisk og nøgternt, så hører jeg historikerne fortælle, at kristendommen har bragt MEGET godt til verden, om end kirken også har begået (grusomme) fejltagelser. Din vægtning af dette forhold forekommer mig at være modsat historikernes.
De monoteistiske religioner er jo præget af en faderskikkelse, og til at forklare, når den gode Gud ikke altid får det til at gå så godt, har man så en Satan, der får mennesker til at gøre noget forkert: Det onde.
De kristne historikere, teologer og filosoffer skildrer dette langt mere nuanceret end en menneskelige faderskikkelse med skæg og et rødt uhyre med horn i panden. Efter at have lært kristendommen meget bedre at kende, kan jeg ikke genkende den slags stereotype billeder.
Min tro siger mig, at det guddommelige er større end den menneskelignende skikkelse, vi kalder Gud.
Dette er også den helt gængse antagelse i religionerne. Gud er større, end vi kan opfatte.
---
Når jeg læser de kristne og buddhistiske skrifter, så læser jeg om ubetinget kærlighed mellem mennesker og en omsorgsfuld forvaltning af miljøet omkring os. Dette anfægter du jo ofte (som jeg hører dig), men der er vi så uenige i vores læsning af de hellige skrifter.
Men uanset hvad, så nyder jeg vores samtaler, og håber at vi kan fortsætte! Det er spændende og givende 
Kh Thomas
|
|
|
|