1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Åndelig Føde
|
Til enhver, som læser dette. Jeg gætter, at Hanskrist ikke svarer mig.
I den situation finder jeg grund til at fremhæve, at når jeg skriver indlæg her på Trosfrihed.dk, så er det fordi, det er mig en stor hjælp til at afklare mig selv - hvad jeg er meget taknemmelig for - og glæder mig over, hver gang det lykkes.
Men jeg læser selvfølgelig også - med varierende interesse - hvad andre skriver - og jeg deltager naturligvis i dialoger - især gerne, når de udvider min horisont eller vil påvirke mit ståsted. Men jeg skriver ikke for at missionere! Og er dét, jeg skriver, ikke interessant for nogle læsere, kan man jo bare springe mig over
Jeg kan ikke benægte at have mødt dybt alvorlig kærlighed foran en Kristus Ikon, ejheller her at have fået det dybt forvirrende budskab om ikke at tage kristendommens dogmer højtideligt. Jeg kan heller ikke benægte her mange år senere pludselig at opleve al væren som et guddommeligt mirakel. Endelig kan jeg ikke benægte at se os mennesker på lige fod med alt andet levende og altså ikke ophøjet. Egentlig oplever jeg det ikke som ydmygt, men det er det jo i forhold til opfattelsen af mennesket som Guds forvaltere af skaberværket - hvordan det så skulle kunne lade sig gøre på denne planet, i dette solsystem, i denne galakse i dette univers - og måske tillige andre universer. Jeg har ikke nogen logisk - ejheller teologisk - forklaring på, hvor det er sådan for mig, men det er det. Og så er det hele jo egentlig meget enkelt og ligetil: Elske verden kærligt og omsorgsfuldt - så godt og så meget, jeg magter - og så længe jeg lever
Og nu kommer der så en lille fræk advokat og hvisker mig et spørgsmål i øret: Hvad så med også at elske Hanskrist?  Ja, det må jeg se at finde ud af - men nemt er det ikke 
M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed
|
|
|
|