0
registrerede
80
gæster og
1290
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Åndelig Føde
|
Hanskrist. Du bringer et citat angående Zizioulas - et citat, som du hævder er af Paulus:
Zizioulas claims that Baptism constitutes an ontological change in the human, making them an ecclesial hypostasis, or a person. This rebirth 'from above' gives new ontological freedom as it is not constrained by the limits of biological existence. Du skriver ganske vist: "som jeg læser Paulus", men du må vel have det et sted fra. Hvor?
Jeg er ikke fortrolig med udtryk som: - ontological change - ecclesial hypostasis så jeg kan ikke hverken være med eller imod din påstand:
Arne vil ihvertfald ikke kunne bifalde det ovenfor citerede af Zizioulas. Men jeg forstår jo, at det handler om Baptism, som vi danskere jo kalder Dåb, og i mit link - her på dansk - læser jeg:
For at sige det mest enkelt er dåbens kraft, virkning, gavn, frugt og formål at frelse. Ingen bliver døbt for at blive prins, men som ordene siger, for at "blive frelst". At blive frelst, ved vi, er intet andet end at blive befriet fra synd, død og djævelen og at komme ind i Kristi rige og leve med ham for evigt.
— Luthers store katekismus , 1529 Og jeg medgiver gerne, at denne form for så stor "frelse" ikke overbeviser mig. ("Dævelen" ser jeg som et teologisk trick, og "evigt liv" ser jeg som en håbløs ønskedrøm) Ikke dermed sagt, at jeg fornægter "rindende vand" som spirituelt værdifuldt.
Jeg har ikke til hensigt at bekæmpe nogens tro eller overbevisning - tværtimod mener jeg, det ville være bedst, om vi alle gav hinanden trosfrihed. Min tro er enkel og ligetil. Den fører mig til ydmyghed og kærlighed. Det er - for mig - alt rigeligt
M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed
|
|
|
|