1
registreret
(1 usynlig),
14
gæster og
245
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Åndelig Føde
|
Hej Tomas. Du skriver:
Bøn og handling går godt i spænd i kristendommen. Jesus lægger umiddelbart vægt på begge dele i evangelierne. Her tænker jeg også på din egen oplevelse med din Kristus-ikon; er denne oplevelse ikke at sammenligne mere med kontemplativ bøn end med handling? Og vil denne oplevelse ikke netop føre til handling? Mit svar: Dét, jeg fornemmer, er en tendens til, at bøn let bliver til "at bede om" noget, som den bedende har i fokus. Din ortodoks kristne St Isaac of Ninevah var jo her ret tydelig, som jeg citerede ham:
At vælge en god gerning afhænger af initiativtageren; at realisere hensigten - det er Guds gerning. Men jeg er da meget enig med dig i, at kontemplativ bøn, hvor man jo ikke beder om noget, men snarere tager imod/oplever det hellige, kan føre til et ændret liv og til handlinger i kærlighed. Og min erfaring er, at sådan fordybelse i det hellige, hvor man ikke beder om noget, men oplever, at det - udover det momentane - kan sætte noget i gang, som måske først bliver klart lang tid, ja flere år, senere.
Den mest almindelige bøn i den ortodokse kristendom - i hvertt fald i Grækenland - er pÃ¥ kun to græske ord: Kyrie eleison, pÃ¥ dansk Herre forbarm dig - udtales KÃrie eléjson. Den bedes hver søndag i den danske folkekirke under højmessen, men grækerne beder den mange gange hver dag i mange forskellige situationer og ofte lydløst. Man kan vel sige, at det kontemplative her glider ind i hverdagslivet
Og til Jan:
Er bøn ikke en handling  er mit svar: Jo, da - en handling i det indre - i sindet - rettet mod det guddommelige. Og allerbedst, hvis den fører til noget kærligt udadvendt
M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed
|
|
|
|