1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Anonym
Emne: Re: Åndelig Føde
|
Hej Hanskrist og Arne
Arne, det lyder som - set udefra - små oplevelser, som har haft en vældig betydning for dig. Ærgerligt at én præsts lille handling skulle have så stor en effekt på dig. Men cirklen sluttes ligesom ved en anden lille ting. Begge ting viste sig at være store.
Jeg tror, at du ikke har sat dig særligt meget ind i de ting, jeg viser - video eller tekst. Også i dette tilfælde. Men jeg er glad for, at Hanskrist skriver, som han gør:
Hanskrist:
Thi Ånden ransager alt, selv Guds dybder. For hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud. Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os.
Eller det jeg citerede:
The divine being is inexhaustible. In his goodness God generously presents himself to humanity to be known, yet there is always more to be known.
If God were totally ungraspable, we would never seek him; yet he gives himself to us to be grasped, however partially, in order to draw us to himself in wonder and love.
“God’s transcendent being overflows, as it were, into our knowledge of him,”
For mig er Gud så stor og kærlighed (uendeligt meget faktisk!), at han (vælger) at "flyde over i os".
Faktisk, Arne, gør du dig selv mange antagelser om det guddommelige samt mennesket og dets erkendelse. Som jeg ser det. Og at Gud ikke kan erkendes i sin totalitet, gør ikke Gud totalt uerkendelig. Kan Gud ikke vælge at lade sig erkende af os mennesker? Kan du forhindre Gud i det?
Kh Thomas
|
|
|
|