0
registrerede
35
gæster og
1484
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Åndelig Føde
|
Hej Thomas. Her først svar på dit indlæg #34344 - 08/01/2022 19:50, hvor du skriver:
Vil du fortælle lidt om, hvorfor præsten fik dig til at flygte fra kristendommen? Vil du fortælle lidt om, hvad du nu tænker om Jesus Kristus? Vil du fortælle lidt om, hvordan det hele nu er "faldet på plads", nu hvor du opfatter hele skabelsens som hellig? Jeg lytter gerne. Det er spændende! Tak for din interesse. At blive opsøgt af præsten, mens jeg er alene i eget hjem om eftermiddagen og blive aftvunget en bekendelse af kristentro, det er jo psykisk vold. Da præsten var gået, fyldte den begivenhed mig med væmmelse ved præsten og dermed også ved den danske folkekirke, ved kristendommen og ved religion i det hele taget. Jeg vendte kirken - og religion i det hele taget - ryggen som noget stinkende korrupt – indtil jeg mange år senere som turist nysgerrigt besøgte en meget lille kirke på en lille bjergtop i en subtropisk urskov på en lille græsk Ø. Tro fødes ikke med tvang, men i frihed. Det er i hvert fald min erfaring.
Du spørger, hvad jeg nu tænker om Jesus Kristus, og mit svar er, at jeg egentlig ikke tænker så meget, snarere fornemmer og oplever jeg de dybt alvorlige kærlige øjne. Så er alt andet angående Jesus Kristus jo egentlig ikke særlig væsentligt.
Budskabet, jeg fik, at jeg ikke skulle tage dogmerne så højtideligt, forvirrede mig totalt, jeg fik en sten i min sandal, så det blødte, mistede nøglerne til mit værelse og til min scooter, måtte finde et tilfældigt sted at sove, men næste dag var nøglerne pludselig igen i min bukselomme, som jeg havde søgt i utallige gange aftenen før. Jo, det budskab forvirrede mig, men førte jo til, at der ikke var grund til teologiske spekulationer, at de dybt alvorlige kærlige øjne, som fra dét øjeblik ændrede mit liv, var hævet over den slags!
Alt dette skete for nok ca. 30 år siden, men i 2021 gik det for alvor op for mig, at den værende verden ikke er en selvfølge, men et ufatteligt mirakel, hvor også naturvidenskaben må give op. Så ligger det jo lige for: Verden er hellig. Og konsekvensen: Den skal behandles derefter. Mere teologi har jeg ikke behov for 😊
Når jeg så ser dit seneste indlæg med de meget omfangsrige teologiske overvejelser, som jeg endnu ikke helt har gennemlæst, så er min første tanke, at man prøver at gøre sig klog på noget, der ligger langt over vi menneskers evner, hvilket vist også nævnes.
Jeg kan også udtrykke mig helt kort: Menneske-logik magter - naturligvis - ikke det guddommelige. Og Hanskrists "logik" mod mig finder jeg uduelig.
M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed
|
|
|
|