1
registreret
(1 usynlig),
14
gæster og
245
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Åndelig Føde
|
Hej Tikka. Jeg læser med interesse din tolkning af ordene, der, som Lukas beretter, kom fra Jesus:
For Guds rige er midt iblandt jer. Dét fortolker du så sådan:
Tanken er, at at når det himmelske rige med Jesus som konge renser jorden for ugudelige – når tid er - kan guds vilje også ske der - på jorden - som i himmelen. Jeg må indrømme, at jeg ikke kan følge dig i din - for mig at se - missionske tydning, hvor det hele åbenbart drejer sig om, at kristendommens Gud får sin vilje: at ingen modsiger eller ignorerer ham.
Min opfattelse af "Guds rige midt iblandt os" er, at "riget" - det guddommelige - ER her, men - som evangelisten Thomas skriver: "mennesker ser det ikke".
Jeg "køber" ikke historien om "Gud" og "Satan", "de gudelige" og "de ugudelige".
For mig er skaberværket - ud ad intet eller evigt - helligt: "Guds rige" - med kristendommens ord - dermed synligt - med alt, hvad deraf følger.
Din sidste bemærkning:
Indtil da må du nøjes med at være politisk forbruger, i den udstrækning det er muligt for ikke at være meddelagtig i det som ødelægger livet på jord. kan jeg ikke godtage. Kristendommen har ikke monopol på det hellige - hvert fald ikke hos mig.
M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed
|
|
|
|