1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Åndelig Føde
|
Hej Thomas. Jeg skrev:
Hvad har kristendommen egentlig bidraget med til at modvirke vi menneskers teknologiske og overbefolkede lemlæstelse af denne klode? Intet! Og du svarede:
Er det noget du ved, eller er det noget du antager? Når jeg lytter til historikernes perspektiv på kristendommens indflydelse, så får jeg et andet billede af situationen, end du gør. Også når vi taler om ikke-kristne historikere. og du citerer en Tom Holland, hvis ord på dansk lyder:
Kendskab til den bibelske fortælling om korsfæstelsen har sløvet vores følelse af, hvor fuldstændig ny en guddom Kristus var ... [kristendommen] er hovedårsagen til, at de fleste af os, der lever i post-kristne samfund, stadig tager for givet, at det er ædlere at lide end at påføre lidelse. Det er derfor, vi generelt antager, at ethvert menneskeliv er af samme værdi. Og du tilføjer - om Paradiset:
Den kollektive menneskesjæl vendte sig bort fra Livets Træ og greb ud efter frugten på Kundskabens Træ og ville således definere godt og ondt på egen hånd. Din sidste bemærkning her rammer da plet, synes jeg. Men religionernes indsats for at vende os mod "Livets Træ" har jeg svært ved at få øje på.
Da vi var samlere og jægere, var der iflg. beretningerne en kvinde i området med floderne Eufrat og Tigris, der fandt på at begrave et frø fra en plante. Frøet døde, men der opstod nu en ny plante - med mange frø. Denne død og genopstandelse førte til rigeligt føde og til at kvinderne fik overmagten, ligesom guderne nu var kvindelige - og den dag i dag er det - så vidt jeg ved - kvinderne i Mellemøsten - og Grækenland - der ejer husene. Dette med at ofre "førstegrøden" er jo nok også baggrunden for, at Abraham skulle ofre Isak på bjerget.
Dét var vel det første store skridt væk fra "Livets Træ" og mod "Kundskabens Træ", der førte til, at vi nu blev mange, mange flere mennesker og at meget store dele natur er blevet "voldtaget" til produktion af fødevarer til mennsker - og siden tillige husdyr.
Det næste var vel, at vi fandt ud af at udnytte fossil energi, hvorfor ild nu blev så voldsom en faktor, at luften omkring kloden tager skade.
Vi er nu blevet så mange, at det frister vira til globale pandemier, som dog foreløbig kun er moderat dødelige.
Og skaderne på klodens luft ventes dramatisk at forringe vore livsbetingelser.
Men de velbetalte kristelige præsteskaber, hvad har de gjort for at lede os en bedre vej. Jeg kan ikke få øje på andet end, at de har "opfundet" "Satan".
Der er heller ikke andre religioner, der har arbejdet sig fri af fortidens mangel på indsigt i vore lemlæstelser af naturen.
Og hvordan er det os mennesker imellem? Vi taler om ulighed i Danmark - at de rige stjæler fra de fattige - men globalt er det jo de rige lande, der stjæler fra de fattige ved på forskellig måde at hindre dem i at udvikle sig. Jo - vi er sandelig en besynderlig art, vi mennesker.
I naturen - som jo også er os - sker udviklingen via mutationer. Bl.a. kosmisk stråling påvirker formeringsprocessen sådan at arveanlæggene ændres - mutationer. Næsten alle mutationer duer ikke og uddør, men en gang imellem "er der gevinst" og noget nyt opstår - stakkels uduelige mutationer Sådan blev Homo sapiens til, sådan blev det nye Coronavirus: Omikron til. Der opstår hele tiden nye mutationer og der uddør hele tiden hele arter.
Vil Homo sapiens uddø, fordi vi forlod "Livets Træ" til fordel for "Kundskabens Træ"? Det er der jo intet menneske, der ved, men tydeligt er det da, at vi gør næsten alt, hvad vi kan, for at det skal ske
Og så er det måske også det bedste - for verden 
M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmygghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed
|
|
|
|