1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1470
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Åndelig Føde
|
Hej Thomas. Jeg er ikke den, der kan gøre sig klog på bøn versus kontemplation, men min erfaring er, at kontemplation kan være frugtbar - forstået på den måde, at selvforglemmende fordybelse i den værende verden pludselig viste verdens guddommelighed - og dermed egentlig motiverede mig til alt det, som Frans af Assisi bad om i sin bøn - dét er jo ikke just "spekulativt"
Jeg skrev ovenfor til dig:
Jeg så, du nylig skrev om at elske vore "medskabninger" - og jeg tænker på, om dette ord for dig også betyder: denne klode, solsystemet, galaksen, universet. Omsorg for denne klode ser man jo desværre ikke meget til i religionernes verden. og du svarede:
Jeg mener faktisk, at dette er centralt i kristendommen, hvor Gud er Skaberen, og mennesket er kaldet til at reflektere Guds lys ud over jorden. Min replik: Som jeg olplever det, er "Guds lys" allerede overalt, men vi menneskers skadelige adfærd på denne klode - berusede af vore tekniske evner - og effekterne, som vi begynder at se heraf - tyder da mere på, at det er os mennesker, der har behov for, hvad du kalder "Guds lys" - inden vi har smadret alt omkring os
M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, mådehold, empati, harmoni, kærlighed
|
|
|
|