0
registrerede
35
gæster og
1484
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Anonym
Emne: Re: Åndelig Føde
|
Hej Arne
Jeg har ikke fundet nogen religion, som jeg med overbevisning kan binde mig til, men jeg har fundet mange kvaliteter, såsom kristendommens kærlighed, islams ydmyghed, og buddhismens selvindsigt.
Jeg har det nok på samme måde. Det er essensen i de forskellige religioner, som betager mig. Etikken og en verdensanskuelse som er åbent for det guddommelige og det spirituelle.
Kærlighed. Ydmyghed. Selvindsigt. Enig. Men jeg tænker også på de forskellige praksisser som bøn og meditation og velgørenhed.
Dét, jeg ikke kan forlige mig med er imidlertid den ophøjede placering, religionerne giver os mennesker i den værende verden.
"Den ophøjede placering" som jeg finder i religionerne er ikke at kunne "svine verden til" og bruge den, som det passer en. Det er snarere et Kald til at tjene. Så hvis jeg i stedet for "ophøjede placering" må bruge ordene "særlige rolle" (som vi mennesker har fået), så finder jeg det faktisk ret tiltalende: At vi har det Kald at Tjene hinanden, alle væsner, ja hele skabelsen.
Det særlige ved os er, at vi har evner til at få magt over naturen - som vi jo egentlig bare selv er en del af - men ikke indsigt til at styre disse evner, hvorfor vi er godt i gang med at ødelægge vore egne livsbetingelser - samtidig med at vi smadrer andet liv og andet værende omkring os.
Vores magt over naturen er næppe komplet og - som du siger - næppe styret af visdom. Men netop dette er "den faldne verden" og "det faldne menneske", som er et tema i den kristne tænkning. Mennesket har grebet ud efter autonomien til at ville "styre verden på egen hånd". Og se bare hvad det fører til ... Vi har "misset vort kald".
Det er alt dette, der får mig til at opgive spekulationer og tanker m.m. om de overmenneskelige kræfter for i stedet at fokusere på miraklet: egen væren i den værende verden - et mirakel, der kan føde empati, omsorg og kærlighed til alt værende - og så er der jo mer end rigeligt at gå i gang med - forudsat at man ikke er begravet i egne problemer
Den tilgang respekterer jeg, såfremt den virkelig fører dig til Den Uselviske Kærlighed. Jeg ser som sagt en anden vej: Det levede liv, det daglige liv, med bøn og kærlighed mod alle levende væsner.
Kh Thomas
|
|
|
|