0
registrerede
20
gæster og
1436
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Åndelig Føde
|
Hej Thomas. Jeg er ikke sikker på, at jeg magter at give dig et ordentligt svar lige nu, men jeg forsøger 
Allerførst: Religion - er, at man "binder" sig til "et samfunds eller en kulturs organiserede tilbedelse af en gud, guder eller overmenneskelige kræfter og den livsopfattelse og de ritualer der knytter sig hertil".
Jeg har ikke fundet nogen religion, som jeg med overbevisning kan binde mig til, men jeg har fundet mange kvaliteter, såsom kristendommens kærlighed, islams ydmyghed, og buddhismens selvindsigt.
Dét, jeg ikke kan forlige mig med er imidlertid den ophøjede placering, religionerne giver os mennesker i den værende verden.
Heller ikke kan jeg forlige mig med de dogmer, som religionerne hæfter på "de overmenneskelige kræfter".
For mig er vi mennesker blot én af de mange arter af levende væsener. Det særlige ved os er, at vi har evner til at få magt over naturen - som vi jo egentlig bare selv er en del af - men ikke indsigt til at styre disse evner, hvorfor vi er godt i gang med at ødelægge vore egne livsbetingelser - samtidig med at vi smadrer andet liv og andet værende omkring os.
Og hvad "de overmenneskelige kræfter" angår, er det mit indtryk, at vi mennesker slet, slet ikke magter at "se så højt".
Egntlig ville det vel også være underligt, om netop vi mennesker skulle have sådanne evner - vi mennesker der med vores teknologi plyndrer og sviner, så utallige arter uddør og klodens is smelter, mens vi bliver alt for mange, hvorved vi frister andre organismer såsom Corona-virus til at angribe og dræbe os. Nej, for mig bygger religionerne på et falsk forskønnet billede af de bedste af os mennesker samt en håbløs overvurdering af vi menneskers evner til at opfatte "de overmenneskelige kræfter", som vi er frække nok til at kalde "det guddommelige", ja endda "Gud" - ofte endda med diverse tilknyttede karakteristika.
Det er alt dette, der får mig til at opgive spekulationer og tanker m.m. om de overmenneskelige kræfter for i stedet at fokusere på miraklet: egen væren i den værende verden - et mirakel, der kan føde empati, omsorg og kærlighed til alt værende - og så er der jo mer end rigeligt at gå i gang med - forudsat at man ikke er begravet i egne problemer
M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, mådehold, empati, harmoni, kærlighed
|
|
|
|