1
registreret Arne Thomsen
84
gæster og
1064
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Åndelig Føde
|
#33436 - 30/09/2021 16:26 skrev jeg i denne tråd:
Det er jo betydeligt sværere at elske kriminelle mennesker, at sætte sig ind i, hvordan det er gået dem - oprindeligt uskyldige nyfødte - så galt - og at finde måder at hjælpe dem og deres omverden til en bedre tilværelse. Jeg tror på, at vi kan gøre det meget bedre. Måske et godt udgangspunkt kunne være at se på årsagen til kriminelle handlinger.
Hvis et nyfødt barn har medfødte anlæg for kriminalitet, kan man jo ikke give barnet skylden. Her er der vel ingen tvivl om, at barnet har behov for noget pædagogisk psykologi.
Og når vi voksne begår kriminalitet, er det vel et spørgsmål, hvor meget det egentlig er af fri vilje, og hvor meget det skyldes styring fra arveanlæg og/eller fra miljøskader i det ubevidste - begge kræfter som den kriminelle jo ikke er herre over - ja nok oftest end ikke kender.
Forbrydelse medfører straf, men når straffen er udstået, bliver forbrydelsen desværre ofte gentaget og fører til ny straf - ret så kostbart for samfundet.
Så spørgsmålet er vel, om ikke dygtige psykologer kunne hjælpe forbrydere til kontrol med deres forbryderiske tendenser. Hvis det lykkes, kunne det redde ellers fortabte sjæle - og tillige reducere samfundets omkostninger til straf. (Her er det jo ikke hjernevask, jeg tænker på) 
I hvert fald, blot at straffe forbrydere anser jeg for at være både primitivt og barbarisk
M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, nøjsomhed, empati, harmoni, kærlighed
|
|
|
|