0
registrerede
80
gæster og
1290
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Åndelig Føde
|
Hej Thomas. Jeg ser, at jeg ikke helt har svaret dig på dit seneste indlæg. Det, jeg tænker på, er: Du skrev:
Det, jeg mener, er, at vi godt kan tage imod visdom fra Gud. Jeg svarede:
Er dét en oplevelse, du har haft - eller er det noget, du har læst - som mennesker har skrevet? Du svarede:
Ja. Det er en oplevelse jeg og andre har haft. Handler Den Evige Filosofi af Aldous Huxley ikke også om, at mennesker fra forskellige trosretninger har de samme essentielle oplevelser, når de giver afkald på sig selv og giver kærlighed til andre? Jeg kunne godt forestille mig, at mange mennesker oplever dette i glimt nu og da i deres liv, mens det nok kun er meget få, der oplever det kontinuerligt eller i sin fylde. Faktisk er jeg tilbøjelig til at tro, at du også har modtaget visdom, Arne, på trods af at du måske stædigt vil benægte  Men hvordan vi efterfølgende sætter ord på, reflekterer over det og den slags, det er nok forskelligt. Det er så her min oplevelse er mere simpel og ligetil:
Når jeg lægger tankerne til side og bare oplever verden - så meget af den, som jeg nu magter - så er fornemmelsen af det guddommeliges nærvær nærmest uundgåelig - og ligeså motivationen til kærlighed. Så er det behovet for indlevelsesevne, jeg mærker - mens begrebet visdom højst kan blive et værktøj i kærlighedens tjeneste 
M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, nøjsomhed, empati, harmoni, kærlighed
|
|
|
|