1
registreret Arne Thomsen
84
gæster og
1064
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Åndelig Føde
|
Hej Thomas. Det er for mig særdeles interessant, at du er usikker på om verden er skabt eller evig. Hvis verden er evig, er vurderinger af verden jo ikke længere uden videre en vurdering af dens "skaber" - sådan som du argumenterede i #33256 - 12/09/2021 18:11 i denne tråd:
Det, som du ikke ser ud til at forstå, er, at du faktisk bedømmer det guddommelige ved at sige sådan. Du bedømmer det jo på den måde, at det guddommelige har skabt os på en sådan måde, at vi IKKE har mulighed for at fatte eller rumme, hvordan det guddommelige er. Dette er vel også en "vovet bedømmelse". For mig er det sådan, at jeg hælder mest til, at verden er evig. Det understøttes jo også i nogen grad af den videnskabelige kosmologi, der opererer med teorier om flere universer, og at universer fortsat kan opstå.
Summa summarum - for mig: Vi mennesker magter ikke alt dette, men udover vore selvopretholdelsesinstinkter har vi også evnen til at elske - en evne som vaktes i mig for nu mange år siden foran en Kristus Ikon, og som udvidedes under min oplevelse af det guddommeliges væren i alt.
For mig handler det derfor om at elske alt - så godt jeg kan.
Alt andet må "komme i anden række"
M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, nøjsomhed, empati, harmoni og kærlighed
|
|
|
|