0
registrerede
35
gæster og
1484
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Åndelig Føde
|
Et bemærkelsesværdigt skrift
Som Picasso - ja hvad Picasso var indenfor malerkunst er Gerth indenfor litteratur - ja det er et usædvanligt skriveri fyldt med originale tanker hvor alt skal tænkes
Men det er mere end blot litteratur det er jo tydeligvis et religiøst spirituelt skrift der aldrig glemmer Gud Helligåndens HEALING POWER gennem den GUDS KÆRLIGHED KRISTUS ind i verden der forenede det himmelske og jordiske - det guddommelige og menneskelige -- så der ikke mere er noget deroppe som ikke også er hernede - ja det er kristendommens styrke at al overtroiskhed forsvandt alle spekulationer og gisninger forsvandt og istedet fik mennesket den LIVETS ÅND som Paulus taler om
Ordet TRO optræder ofte hos Paulus men det betyder det modsatte af hvad vi idag forbinder ordet TRO med.
Paul Tillich:
The worth "faith" cannot be applied to the Christ unless it is taken in its biblical meaning of a Spiritual reality in itself.
The faith of the Christ is the state of being grasped unambiguously by the Spiritual Presence.
Faith is an act of a finite being who is grasped by, and turned to, the infinite.
Faith is being grasped by an ultimate concern, or in the grip of something which is of infinite seriousness for me which surpasses life and death.
TRO er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker. Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet)
Gud Fader i skuret er det hvad TRO betyder i en Ny Testamentlig paulinsk sammenhæng HansKrist? JA er svaret - jamen så har du jo i den grad ret i din påstand at TRO hos Paulus betyder det modsatte af hvad vi forbinder tro med idag. Ja selvfølgelig har jeg ret, jeg siger aldrig noget jeg ikke har undersøgt til bunds.
Men folk forstod det ikke, de greb og begreb der ikke - de blev ikke alle GREBET og besatte af Guds Ånd.
TrosBegivenheden KRISTUS den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus - igennem hvilken SPIRITUALITET kristendommen og de kristne menigheder og samfund grundlægges og ja KIRKEN og KIRKERNE ser dagens lys.
Hvert menneske er ifølge Paulus også en HEL KIRKE I SIG SELV I VERDEN.
GERTH ER KIRKE I VERDEN uanset om han vil være ved det eller ej.
-0-0-0-
Det går godt - det går rigtig godt og det skal ikke forstås ironisk.
I en sen nattetime ville jeg skrive en kritik af Arne og det han står for - men så slettede jeg alt hvad jeg havde skrevet - men hvad sker så næste dag, jo der havde Thomas skrevet nøjagtig den kritik jeg ville have skrevet til Arne og som jeg også havde skrevet men slettede igen.
2 mennesker i verdenshistorien er diametralt ulig og forskellige hinanden i religiøs spirituel sammenhæng og det er Jesus og Arne. Alt hvad Jesus åbenbarer om Gud = om menneskets liv med Gud - det benægter Arne og det håner og ringeagter han i næsten alle sine indlæg, endda systematisk og dogmatisk.
Derfor er Arne's brug af JESUS KRISTUS IKON'et også at flage falsk. Et menneske som Jesus der står for nøjagtig alt det Arne benægter afviser og gør grin med - hvilken mening giver det at han bruger JESUS KRISTUS? Ingen mening - det er meningsløst og absurd - som iøvrigt jeg i 15 år har påpeget det og som senere også Tikka påpegede det, såvel som Simon.
Det går godt når vi forstår at rydde op - og nu har vi fået ryddet op i alt det vrøvl der i alt alt for mange år har fået lov til at bestå på siden uden at nogle forlangte at nu skal der ryddes op.
Det går godt når vi ikke roder rundt i tingene.
Det går endelig godt her på stedet.
Egentlig er det ovenfor med småt ikke mit indlægs ærinde - men mit ærinde var at give Picasso Gerth et skudsmål - et par ord med på vejen.
Denne mærkelige meget originale maler - læs: profet.
Gerth er enhver lærer's drøm af en elev. For nemlig gør hvad vi (især undertegnede men også visse andre af jer der er aktive på siden) siger til Gerth stor indtryk på Gerth uden at det ødelægger Gerth's originalitet og kreativitet.
Som jeg ikke kender nogen som Arne der står for det stik modsatte af hvad Jesus stod for, på samme måde kan jeg sige at Gerth står (som HansKrist iøvrigt også) for det stik modsatte af alt Arne står for.
Såvidt der religiøse spirituelle er vi, Gerth og HansKrist, fuldstændig enige med Jesus (den Jesus vi kun kender som JESUS KRISTUS) - vi tager imod alt det JESUS KRISTUS bragte i spil i verden: vi tager imod begivenheden KRISTUS den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus. Og i den forstand er vi KIRKE i verden.
VI KIRKER i verden.
VI KIRKER
Paulus er far til os i KRISTUS - det er Paulus der har iklædt os KRISTUS - BEGIVENHEDEN KRISTUS: den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus.
Vi stiller os i en lige linje af det der begyndte ret for alvor for 2000 år siden. Derfor er vi KIRKE i verden. Vi fører kristendommen videre - levende kristendom.
I er selv det brev, der står skrevet i vore hjerter, og som kendes og læses af alle mennesker, så det er klart, at I er et Kristus-brev, der er blevet til ved vores tjeneste, ikke skrevet med blæk, men med den levende Guds ånd, ikke på tavler af sten, men i hjerter, på tavler af kød og blod.
En sådan tillid har vi til Gud ved Kristus. Ikke at vi af os selv duer til at udtænke noget, som kom det fra os selv; at vi duer til noget, skyldes Gud, som også har gjort os duelige til at være tjenere for en ny pagt, ikke bogstavens, men Åndens; for bogstaven slår ihjel, men Ånden gør levende.
-0-0-0-0-
Hvad nu hvis Gerth ikke vil godtage alt det du sætter ham i forbindelse med? Tager ham til indtægt for.
Hvad nu hvis Gerth ikke ser sig selv som du ser Gerth?
Har vi så "balladen"?
Der bliver ingen ballade dertil forstår vi hinanden trods alt for godt. Måske der bliver en snak om tingene, en drøftelse tingene.
|
|
|
|