1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1470
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Åndelig Føde
|
Hej Thomas. Du skriver, at du finder vores dialog afklarende, men for mig opleves den mere som forvirrende - eller snarere forvrængende.
Det ser ud til at du fokuserer på dét, at jeg ikke vil karakterisere, hvad du kalder Gud. Det betyder, at jeg ikke tillægger Gud egenskaber - og heller ikke fratager Gud egenskaber. Det skyldes, at jeg - som blot et menneske - overfor, hvad jeg benævner: det guddommelige finder, at jeg er i den allermest ydmyge position, hvor man ikke kan tillade sig den slags.
Dét kobler du så sammen med ord fra mig om teodicé-problemet - som jeg ikke har set, at du forholder dig til - så det ser ud, som om jeg fratager det guddommelige nogle egenskaber.
For mig er det hele meget mere enkelt og ligetil: - Oplever det guddommeliges væren i alt - væren og intet andet. - Oplever at dette føder kærlighed i mig. - Forstår at det er dette sidste, jeg skal bruge mine kræfter på. - Indser at granskning af det guddommeliges væren er både håbløst, upassende og spild af tid, der i stedet bør bruges på kærlighed.
Jeg synes, du hele tiden søger at fordreje dette ved at pådutte mig noget, der ikke er mig.
F.eks. skriver du:
For mig ser det ud til, at du her benægter, at Gud kan og vil alt godt/at skaberkraften er almægtig. Tager jeg fejl? Mit svar: Ja! Du kan ikke undgå et vide, at jeg hverken benægter eller tillægger.
Og hvad andre gør, det er jo deres sag.
Dit "Dvs.:" er for mig nogle forvrængende og falske konklusioner.
M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, nøjsomhed, empati, harmoni og kærlighed
|
|
|
|