0
registrerede
10
gæster og
184
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Åndelig Føde
|
Hej Thomas. Jo, det er da meget muligt, at jeg tillægger Mester Eckehart holdninger som mere er mine end hans. Det var jo disse hans ord, der "fængede" for mig:
Guddommen står for den absolutte Væren. Den kan ikke beskrives med ord, men er ikke ingenting. og hvad Eckehart ellers står for, hæftede jeg mig ikke ved.
Men det står nu engang meget stærkt og klart for mig, at hvad for mig er det guddommelige - og som andre benævner Gud - ikke kan defineres - definere er jo at begrænse - og at det - for mig - er utilbørligt, når mennesker forsøger noget sådant.
For mig er menneskets situation langt mere ydmyg - på linje med - ikke hævet over - alt andet værende - men samtidig en del af miraklet: verdens væren og - ja - det guddommelige - i alt Jeg husker tydeligt første gang, jeg fornemmede det - og jeg tror ikke jeg nogensinde vil kunne fornægte det.
Det er jo derfor, jeg egentlig ikke har noget behov for teologi - slet ikke "teologik" - men alene fokuserer på kærligheden - kærligheden, som jeg jo glæder mig over, at vi er enige om - og som verden jo har så stort behov for - og som vi mennesker jo generelt så grusomt svigter 
Verdens guddommelige væren - min ydmyge kærlighed
M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, nøjsomhed, empati, harmoni og kærlighed
|
|
|
|