1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Åndelig Føde
|
Hej Thomas. Du vil gerne høre om mine alderdomssvækkelser, og det fortæller jeg da gerne: Psykisk: Det kniber ofte med at huske bestemte ord. F.eks. måtte jeg nylig have Google til at hjælpe mig med at genfinde ordet: Teodicé. Fysisk: Mindre energi, hyppig vandladning samt dårligt blodomløb i ben, som kræver støttestrømper, begrænser mine aktivitetsmuligheder.
Jeg mener at forstå af dine svar, at du har afskrevet Satan og i stedet indfører begrebet "umodenhed" samt fastholder at "verden er i en tilstand af at være falden" og at "mennesket er skabt til at være forvaltere af verden" (formoder, at du her mener denne klode), når "mennesket på ny modtager Guds ånd". Hvis dette er ret forstået, fører det jo direkte til spørgsmålet: Hvordan kommer mennesker til at "modtage Guds ånd"?
Jeg erkender, at du har en stor og smuk opfattelse af Gud og Verden - samt vi menneskers situation.
Men jeg har svært ved "købe" idéen om, at verden er "falden". Jo - lidelse og elendighed kan føre til en sådan opfattelse - men jeg kan ikke få det til at stemme med, at skaberkraften er god og almægtig.
Jeg har egentlig ikke en anden opfattelse, jeg kan sætte i stedet, jeg har blot oplevelsen af det guddommelige i alt, som skaber altomfattende kærlighed i mig, og den fornemmelse, at vi menneskers ønske om en verden uden lidelse og elendighed ikke er et krav, vi kan tillade os at stille, men dog noget, vi - efter evne - kan tage os kærligt af - her og nu M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, nøjsomhed, empati, harmoni og kærlighed
|
|
|
|