1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Åndelig Føde
|
Hej Gerth
Jeg skal nok svare dig fra tid til anden, men skal vi drøfte og debattere noget interessant kræver det at du læse mine indlæg og du afslører at du forstår hvad jeg skriver.
Sålænge du gengiver mig ukorrekt og diffus og ikke forstår at tydeliggøre specifikt hvad det er du vil have til debat vi skal drøfte, så gider jeg ikke bruge alt for meget tid på at skulle gætte hvad du mener.
Dine tekster er stadig for diffuse og uklare i sproget og du gengiver dem du debatterer med ukorrekt, du citerer ikke folk korrekt. Det ville ellers være nemt, da du blot skal tage et kopi. Iøvrigt har Tikka utallige gange sagt det samme.
Gerth:
Derfor mister jeg min interesse her, fordi jeg ønsker bare kærlighed i sex, samvær og min mission.
Tillykke med at du nu endelig forbinder sex med kærlighed. Netop hvad jeg har kritiseret dig for at du taler om sex som løsrevet fra kærlighed.
For menneskets vedkommende skulle sex gerne være kærlighedens naturlige udtryk mellem to voksne mennesker, hvor troskab giver det hele en langsigtet større mening (fx børn og familieliv), sætter det hele ind i en større meningssammenhæng.
Mvh HansKrist
PS:
Du er meget nærtagen overfor den mindste kritik, hvilket ikke helt står mål med hvordan du tordner løs mod andre.
PPS:
Gerth:
Jeg bemærker, at Hans K ofte ligeledes gentager den samme kritik imod uselviskhed og bevidsthed i tingene, men når du taler om selvløshed og Gud i alle ting, så er han mærkeligt nok ligeglad med det. Sådan er Hans K din alliance.
Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer.
there is no loss of self but an enriching of it
Kristendommens store store religionshistoriske betydning er at mennesket ikke opløses i Gud og i noget udifferentieret guddommeligt (som Arne er talsmand for) - men at der med Guds Fødsel i menneskets liv, følger en menneskets fødsel i Gud, der opstår et nyt menneske - det nye SPIRITUELLE menneske - de nye skabninger vi er i KRISTUS - i kraft af Gud - Gud Helligåndens Nærvær ny Væren og Virke Virkelighed - altså ikke igennem religiøs gerningsretfærdighed og underkastelse (1)*. Og iøvrigt er dette hvad TRO betyder: a Spiritual Presence reality in itself.
Så med kristendommen kan vi tale om at verden for første gang ser en ny antropologi, lære om mennesket, nemlig en Kristologisk Antropologi - læren om det SPIRITUELLE menneske i KRISTUS - drevet og grebet som dette menneske er af Gud Helligånden.
At mennesket ikke svækkes i Gud, men styrkes, kan vi om noget takke Paulus for, og iøvrigt også derfor islamisk fundamentalisme, som Somo præsenterer os for og repræsenterer, er så hunderæd for Paulus, da han udgør den største trussel imod fundamentalisme.
(1)*:
Tro er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker. Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet)
|
|
|
|