1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Åndelig Føde
|
Først, Berdyaev havde masser af profetier om for mere end 100 år siden hvordan det religiøse ville få en stor renæssance i den vestlige sekulære verden (men først skulle Europa igennem en forfærdelig mørk ond tid, så mange år før Hitler og nazismen forudsagde han fænomenet). Han stod ret alene med disse tanker om det religiøses blomstring (ikke mindst kristendommen) efter at Europa var kommet på den anden side denne mørke onde tid, men han har i den grad fået ret i sine profetier om new age, som også foregår i kristendommen.
Gerth:
Hans K er imod en monokultur tiltrods for hans citat: "Det skal ske derefter: Jeg vil udgyde min ånd over alle mennesker." Latterligt.
At Guds Ånd udgydes over alle mennesker forhindrer ifølge ihvertfald kristendommen, den kristne Guds Åbenbaring, monokultur, fordi Guds Ånd netop medfører en diversitet uden lige. Den samme Guds Ånd virker noget hos Gerth noget andet hos HansKrist - ja sådan gælder det for alle mennesker, så selv om hele Europa fx blev kun kristen ville det på ingen måder betyde at den multikulturelle diversitet ophørte, tværtimod. Sådan er det for kristendommen og har det altid været pga af Paulus - denne FRIHED og diversitet er der i så udtalt grad hos Paulus, hvor i Kristus folk er godt nok lige (ligeværdige), men ikke ens, de er forskellige (Troels Engberg Pedersen Danmarks internationale førende Paulus forsker pointerer netop det forhold i hans seneste store Paulus bog "Identitet"). Så der er intet latterligt i hvad jeg siger, også derfor det er så lang tid siden jeg bad dig studere Paulus: HELLIGÅNDENS APOSTEL pr se - fordi der er så meget differentieret for dig Gerth her om GUD HELLIGÅNDEN der venter dig.
Hvordan den samme Guds Ånd virker, udvirker, et hos Gerth og noget andet hos HansKrist beskriver Paulus ganske smukt.
Fællesskabet og solidariteten i KRISTUS er ikke en monokultur, eller beror ikke på at vi har og får og går imod en monokultur.
Er der solidaritet og et fællesskab i Kristus så er der netop plads til forskellighed - ja der er en rigtig stor rummelighed - som vi netop ser i de paulinske urkristne menigheder.
Netop i kristendommen - i Kristus takket være Guds Ånd - realiserer eller aktualiserer mennesket dets unikke særegne karismatiske personhed hvilket også befolknings grupper gør. Hvorfor er der så stor plads til forskellighed, ovenikøbet en forskellighed der anerkendes og står respekt om, fordi i KRISTUS er folk lige = ligeværdige men bestemt ikke ens. Kristendommen er takket være Paulus så rummelig. Der er ingen rettroenhed forstået som en rigtig dogmatisk lære, der er ingen trostvang - men der er en forkyndelse, en kerygmatisk evangelisk forkyndelse der værner om den FRIHED vi har i KRISTUS og som vi ikke skal sætte overstyr igennem at sætte noget andet end Gud på førstepladsen. Dette er det særegne, og Gud er ikke magtfuld diktatorisk (også derfor gnostikerne elsker Paulus og kalder sig selv PAULISTERNE). Guds åbenbaring i KRISTUS er netop som vor barmhjertige tilgivende kærlige himmelske vor Gud Fader. Men det er jo en og samme Gud altid for alle mennesker blot hele tiden på vej imod til stadig at blive taget imod og erkendt som vi er erkendt i KRISTUS = KRISTUS HEMMELIGHEDEN - hvem vi mennesker retteligen er i Gud.
|
|
|
|