1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Tikka
Emne: Re: Åndelig Føde
|
Du skrev:
#32416 - 05/06/2021 12:49 : Der er sider af den græsk-ortodokse kristendom, jeg holder meget af, men hvad deres dogmer angår, er jeg ikke troende. Hvad betyder det, tænkte jeg
Holder du af nogle dogmer uden at tro på dem … men - kunne jo også være der var nogle sider ved kristendommen, du syntes var ok, men hvilke
… men kristendommen – troen - er vel fyldt med trossætninger, som ikke er til diskussion, ikke? - skabelsen – kødets opstandelse og treenighedslæren eksempelvis.
Egenligt havde jeg en forståelse fra længere tilbage, at det primært var ikonerne, du var fascineret af, fordi de netop var som et vindue man kunne kigge igennem til gud. Husker også du sagde, der ikke var tale om tilbedelse … så dit skriv forvirrede mig, for selvfølgeligt tror du ikke på dogmerne, når du ikke er troende og ej heller tror på gud. Det hører vel li som sammen …
men nu svarer du så her, at de kysser ikonerne, tænder lys og går rundt og det er dette, du finder stemningsfuldt …
ja måske lidt hyggeligt med sang og god stemning …
… men tænkte straks på corona og tænkte, at det der kysseri, hvor mange har kysset før en selv - Det er da både ulækkert og sundheds farligt …
Da jeg så læser dit link, forstår jeg tilmed, de tilbeder ikonet, og den tilbedelse de giver billede føres videre til den som billedet repræsenterer. Hvordan "fangede" jeg ikke
Iøvrigt repræsenterer deres troslære:
Ikonen er for den ortodokse kirke det sprog, der udtrykker dens lære.
## Ikonen er en hellig og liturgisk kunst. Den er et objekt, der tilbedes, og den udgør en ubrydelig del af den hellige liturgi. Den forestiller hellige personer og hellige historier. Ifølge kirkens lære svarer ikonen fuldstændig til Skriftens indhold: "Hvad Ordet formidler via hørelsen, viser malerkunsten stiltiende med sin billedlige fremstilling", siger Den Hellige Vassilios. ## Den liturgiske kunst indeholder tre elementer, som den kristne religion er sammensat af: Dogmet (læren), som forkyndes med ikonen; den åndelige og etiske lære, som ikonen udlægger gennem sin historie og sit indhold, og tilbedelsen, som ikonen indgår som en uadskillelig del af. http://www.ikonskole.dk/byzantiske%20ikoner.htm
Så hvad skal jeg sige. Du ved det ikke er ”min kop the” - men, forstod jo engang af det du sagde, der ikke var tale om tilbedelse, men det er der så ifølge min forståelse af dit link
Det korte og lange --- (du har jo ikke nøde at høre alle mine ”mellemregninger”) --- så er jeg ret forvirret over, du kan lide stemningen ect. der bygger på de dogmer, du ikke tror på … og tilmed skriver du –
en særlig stemning der peger i retning af det guddommeliges nærvær.
Det er da vrøvl – mener du helt alvorligt, at det guddommeliges nærvær er i en bestemt retning, som kan fremmanes med korsang - brændende vokslys, ikonerne og røgelse? - Skulle dét være nødvendigt, hvis Jesu har talt til dig i en ensom meget lille græsk-ortodoks kirke ... og du i øvrigt mener, at alt er guddommeligt, selv min pc.
***
|
|
|
|